fbpx

A Škoda sportos arca: RS modellek

A Škoda gyakorlatilag a megalakulása óta kapcsolatban áll a motorsporttal. Ezt a sportos hagyományt az utakon az RS modellek jelenítik meg. Ismered őket?

A motorsportban gazdag múlttal rendelkező cseh autógyártó jelenleg öt RS modellt kínál: az Octavia RS-t, az Octavia RS iV-t, a Kodiaq RS-t, az Enyaq Coupé RS iV-t és a legutóbb bemutatott Enyaq RS iV-t. „Az RS modellek jelentik összekötő kapcsot márkánk motorsport eredményei és azon vásárlóink között, akik egy sportos DNS-sel rendelkező Škoda modellt szeretnének vezetni” – mondta Daniel Petr, a Škoda házon belüli sportautó-tervezési szakértője.

Az RS modellkínálat gerincét évek óta az Octavia RS adja, a márka legkelendőbb modellcsaládja az első generáció faceliftje óta elérhető ebben a kivitelben. A jelenlegi, negyedik generációban még újfajta hajtásláncot is kapott. A 180 kW (245 LE) teljesítményű benzines és a 147 kW (200 LE) teljesítményű dízel változat mellett létezik egy plug-in hibrid változat is, az Octavia RS iV, amely az 1.4 TSI és egy villanymotor kombinációjának köszönhetően 180 kW (245 LE) összteljesítményt nyújt. A széles választék azonban nem áll meg a motoroknál: a vásárlók az Octavia RS-t limuzin vagy kombi kivitelben, elsőkerék- vagy összkerékhajtással, valamint kézi illetve DSG sebességváltóval is választhatják.

Korábbi cikkeink

Egyértelmű filozófia

A „hagyományos” Octavia RS jól szemlélteti a teljes kínálat filozófiáját. „A vásárlóknak tetszik, hogy az RS modell mind külső, mind belső kialakításában eltér a modell normál változataitól. De mindezt sportos technológiával kell alátámasztani, mint például az autó motorja és futóműve” – magyarázza Daniel Petr. A dizájnváltozások jellemzően megújult lökhárítókat, eltérő kipufogóvégeket, spoilereket, különleges keréktárcsákat és néhány más részletet foglalnak magukban. Belül sportülések vannak azonnal feltűnő varrással, integrált fejtámlákkal és természetesen RS logókkal, valamint egyéb apró kiegészítőkkel.

Skoda RS modellek

Daniel Petr ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy az RS változatban a dizájnváltozások nem pusztán esztétikai okokból történtek. „Az autó sportos funkciójával összhangban módosítjuk a megjelenést. Nagy figyelmet fordítunk a motor és a fékek hűtésére, és az aerodinamikai finomhangolás is a középpontban van” – magyarázza a tervező. A belső térben minden a sportos hangulatról és a biztonságos és kényelmes kialakításról szól (ilyenek például a pedálok, és az ülések).

Skoda RS modellek

Egy másik RS modell a sikeres Kodiaq SUV. Ez eredetileg egy 176 kW (240 LE) teljesítményű 2.0 TDI egységet kapott. A modellfrissítés során azonban az Octavia RS-ből már ismert 2.0 TSI benzinmotor érkezett a motortérbe. Az Octaviához hasonlóan a Kodiaq RS is gazdag alapfelszereltséggel büszkélkedhet, amely egyébként minden RS modell szerves részét képezi.

Skoda RS modellek

Sok évtized után az RS elnevezés ismét megjelenik a motorsport-versenyeken. A negyedik generációs Fabián alapuló raliautó ugyanis a Škoda Fabia RS Rally2 nevet kapta. A versenyautó 1,6 literes motorja mintegy 214 kW (289 LE) teljesítményű, és az előző generáció hatalmas versenysikereire szeretne építeni.

Skoda RS modellek

Az elektromos korszak

Talán meglepő, de a Fabia RS Rally2 nem a cseh autógyártó legerősebb RS modellje. Ez az elismerés két elektromos kivitelt illet: az Enyaq Coupé RS iV-t és az Enyaq RS iV-t.

Az Enyaq iV RS kivitelei 220 kW (300 LE) rendszerteljesítményűek, így a Škoda minden idők legerősebb szériaautói. Az összkerékhajtás alapfelszereltség ezekben a modellekben. A 0-ról 100 km/h-ra történő gyorsulás mindkét változat esetében mindössze 6,5 másodpercet vesz igénybe. A végsebesség 180 km/h-ra van korlátozva, ami 20 km/h-val több, mint a hagyományos elektromos autók változatainál. Az autók a legnagyobb, 82 kWh kapacitású akkumulátor-konfigurációt is használják.

Skoda RS modellek

Az Enyaq RS iV elektromos modellek tehát új fejezetet jelentenek a Škoda sportos kínálatában. Az új korszak jelképeként az Enyaq Coupé RS iV volt az, amelyet az új RS logó díszített, amelyet az Enyaq RS iV is megkapott, és amelyet a többi RS modell is követni fog. Érdekesség, de formatervezői szemszögből nézve a teljesen elektromos sportos Škoda valójában kevesebb átalakítást igényel. „Nincs szükség annyi műszaki és funkcionális átdolgozásra, így a dizájnváltozások inkább kozmetikai jellegűek. Ez egy letisztultabb dizájnt eredményez, ahol nem kell foglalkoznunk a nagyobb hűtőnyílások beépítésével, és persze az olyan részletek, mint a kipufogóvégek is hiányoznak” – mondja Daniel Petr.

Az elektromos korszak további formatervek előtt nyitja meg az utat, amelyek segítenek meghatározni a Škoda RS modellek jövőjét.
Skoda RS modellek

A tervezők azonban nagy hangsúlyt fektettek az autó karosszériájának és kerekeinek aerodinamikájának további finomhangolására. Az Enyaq RS iV légellenállási együtthatója mindössze 0,265, sőt, az Enyaq Coupé RS iV esetében ez az érték még alacsonabb, csupán 0,234. Itt mutatkozik meg a különbség az Enyaq RS iV praktikusabb formájú karosszériája és a kecsesebb Enyaq Coupé RS iV között.

Ez a két kivitel is jelzi, hogy mennyire rugalmas az MEB platform, teret nyitva ezzel a különböző megoldásoknak és variációknak. „Az elektromos korszak megnyitja az utat további formatervek előtt, amelyek újra definiáljak a sportos Škoda RS sportmodellek jövőjét” – utal a nem is olyan távoli jövőre a sportautó-tervező.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!