fbpx

Bernhard Maier:

Eljön a koronavírus utáni idő...

A ŠKODA AUTO vezérigazgatója, Bernhard Maier nyilatkozott a koronavírus világjárvány jelenlegi, és jövőbeli kihívásairól, következményeiről.

Maier úr, az Interneten keresztül beszélgetünk most, hiszen Ön is home office-ban dolgozik. Hogyan működik az otthoni irodája?

Meglepően jól. Az igazgatósági üléseinket is így tartjuk meg, ahogy szinte az összes többi megbeszélést is. Emellett természetesen ott az e-mail és a telefon. Ennek ellenére nagyon várom már, hogy személyesen is találkozzunk a kollégákkal, mert a személyes kontaktus szerintem pótolhatatlan. Sok ember érzi ennek hiányát, és minden bizonnyal még jobban fogjuk értékelni a személyes találkozásokat, amikor visszatérünk a normális kerékvágásba.
 
Hogyan reagált a koronavírus-krízisre a kezdeti napokban a ŠKODA?

Ilyen kivételes helyzetben gyorsan és következetesen kell cselekednünk. Azonnal felállítottunk egy munka-, és egy válságkezelőcsoportot, hogy összegyűjtsük az összes releváns információt, hogy általuk hatékonyan tudjuk meghatározni a folyamatokat és a struktúrákat. Munkatársaink és a cseh emberek egészsége volt, és lesz is a legfontosabb prioritásunk. Ennek megfelelően március 18-án leállítottuk a termelést a három cseh gyárban, és ehhez igazítottuk a beszállítói partnereinket is. Most arra koncentrálunk, hogy ez idő alatt is fegyelmezetten dolgozzunk a lehetőségek szerint, előkészítsük a rendezett, és fokozatos újraindítást. Bizonyos funkcióknak most is működniük kell, ilyen például a gyár erőműve, vagy a pótalkatrész utánpótlás. Ugyanakkor sok projekten jelenleg is dolgozunk, például a fejlesztőrészleggel. Szerencsések vagyunk abban, hogy sok feladatot otthon is elvégezhetünk.

Bernhard Maier

Eredetileg a termelést április 6-án tervezték újraindítani, de a most április 20-ig kitolódott a szünet. Miért döntöttek így?

Frissítés: a gyár közleménye szerinte legkorábban április 27-én, reggel 6 órakor indulhat újra a termelés a csehországi gyárakban.

Mivel a járvány nem ismer határokat, és a leküzdésére irányuló intézkedések több országban is hasonlóak, a cseh és a többi európai országban folytatott értékesítési tevékenységünket továbbra is szüneteltetjük. A beszállítói láncok, és az alkatrészek szállításának biztonsága továbbra sem garantált. Ha elindítanánk is termelését, hiányoznának fontos alkatrészek, például a dél-európai beszállítóktól. Tekintettel a gyártók és a beszállítók közötti szoros kapcsolatokra, a termelés újraindítását páneurópai alapon kell megtervezni.

Tegyük fel, hogy április 20-án újraindítják a termelést: hogyan szándékozik megvédeni a munkavállalók egészségét? A koronavírust addig nem valószínű, hogy legyőzik.

Jelenleg a „Biztonságos gyártás” és a „Biztonságos iroda” koncepción dolgozunk, hogy a lehető legjobb védelmet biztosítsuk minden alkalmazottunknak, és különösen azoknak, akik fizikailag közel állnak egymáshoz, például a gyártósoron. A koncepció kiterjedt védőintézkedéseket tartalmaz, és ehhez természetesen eszközöket is, például arcmaszkokat és fertőtlenítőszereket. Ezek egyébként már most is mindenki számára elérhetők és kötelezők, akik sürgős és szükséges munkát végeznek a leállás alatt.

Benrhard Maier

Szolidaritás, bizalom és megfontoltság

 

Mennyire sújtotta a koronavírus-krízis a ŠKODA-t?

A globális értékesítési piacainkat súlyosan érintette. Ez azt jelenti, hogy jelenleg nagyon kevés bevételt generálunk, miközben az állandó költségeink változatlanok maradtak. Ez hatalmas terhet jelent. Ezért nagyon örülök annak a ténynek, hogy a cseh kormány gyors és bürokráciamentes támogatást nyújt a gazdaságnak ebben a nehéz helyzetben, például egy olyan támogatási csomag formájában, amely összehasonlítható a Németországban nyújtott
„kurzarbeit” (rövidített munkaidő) támogatással. Egy ilyen intézkedés és támogatási csomag  azonban nem tarthat örökké. Az elkövetkező napokban és hetekben az egész társadalom számára kulcsfontosságú, hogy megfelelő egyensúlyt találjunk a vírus elleni lehető leghatékonyabb védelem, és a gazdaság, a munkahelyek működtetésének a biztosítása között

Meg tudja becsülni a koronavírus-járvány pénzügyi következményeit?

Nem, ez még túl korai lenne. Pozitív, hogy eddig nyereségesen működtünk, és jelenleg elegendő likviditással rendelkezünk. A ŠKODA rekord eredményeket ért el az elmúlt években, és igen, minden autó, amely jelenleg nem gördül le a gyártósorról, fáj nekünk. Évek óta szűkében vagyunk a gyártásikapacitásnak. Ezért sajnos valószínűleg nem leszünk képesek teljes mértékben pótolni azt a veszteségét, amit a kieső termelés jelent ebben az évben. Ez is eggyel több ok arra, hogy reménykedjünk: a koronavírus pandémiát a lehető leggyorsabban meg lehet szüntetni, és ki tudjuk szolgálni az autóinkra váró sok-sok vásárlót. A legmodernebb, ugyanakkor kellően széles modellportfóliónkkal nagyon jó helyzetben vagyunk. De ehhez az kell, hogy az üzleti lehetőségek újból megnyíljanak, a közélet normalizálódjon, és a gazdaság helyreálljon. A mostani kihívásokkal teli helyzet ellenére biztos vagyok abban, hogy cégünk erősebbé válik, nem utolsósorban azért, mert ezekben az időkben még közelebb kerülünk egymáshoz emberileg, mint egy nagy ŠKODA család. Most megmutathatjuk, hogy mi különböztet meg bennünket: a szolidaritás, a bizalom és a megfontoltság. Szeretném megragadni ezt a lehetőséget, hogy őszinte köszönetet mondjak minden ŠKODA dolgozónak, akik ilyen jól kezelik ezt a helyzetet. Külön köszönet a szakszervezeti partnerünknek, a KOVO-nak is.

Ezek szerint biztos benne, hogy nem fognak munkahelyek megszűnni a válság miatt?

A 2025-ig szóló stratégiánkkal egy egyértelmű növekedési tervet dolgoztunk ki 2015-ben, amely hatékonynak bizonyult. Folytatni kívánjuk ezt a stratégiát, amint kijutunk ebből a nehéz helyzetből. Eljön a koronavírus utáni idő. Legfontosabb prioritásunk, hogy az összes „Škodást” a fedélzeten tartsuk.

Hogy látja, milyen hatása van a koronavírus világjárványnak a világgazdaságra?

A világgazdaságot, annak globálisan hálózatba kötött kereskedelme miatt súlyosan érintette. Még senki nem tudja pontosan megbecsülni a hatásokat; ami biztosnak látszik, hogy nagyobb lesz, mint az utóbbi évtizedek válságai. Minél hosszabb ideig tart a közigazgatás és a gazdaság hibernációja, annál nagyobb a veszélye annak, hogy az elmúlt években felépített általános jólét csökken. Éppen ezért csak összehangolt nemzetközi erőfeszítésekkel tudjuk legyőzni ezt a kihívást. Az okozott károk kompenzálásához szükséges szolidaritásnak nagyobbnak kell lennie, mint bármikor.

Hogy érti pontosan ezt?

Most még fontosabb az páneurópai összetartás, hogy visszatérhessünk a megszokott pályára a válság után. Úgy gondolom, hogy helyes például olyan eurókötvényeket vagy alternatív intézkedéseket megvitatni, amelyek hosszú távon erősítik az Európai Uniót. A ŠKODA egy globálisan aktív munkacsoport tagja, amelynek gyökerei Németországban és Európában vannak. Meggyőződésem, hogy az erős, egyesített Európa nélkülözhetetlen a gazdaságunk számára, így az áruk szabad mozgása, de a demokratikus társadalom számára is.

 

Nagyon gyorsan alkalmazkodhatunk az új munkaformákhoz

A jelenlegi helyzet nagyon bonyolult és kiszámíthatatlan.Hogyan lehet tervezni egy ilyen időszakban?

Különböző forgatókönyveken dolgozunk, hogy felkészüljünk minden esetre. A korábbi egészségügyi válságok eseményeit tanulmányozva az egyik lehetséges forgatókönyvet a szakértők „V-forgatókönyvnek” nevezik. Ez egy olyan elképzelés, amely kezelhetőnek tűnik. E forgatókönyv szerint rövid távon jelentős visszaeséssel kell szembenéznünk, ám ebből gyorsan, és még erősebben kerülhetünk ki. Jelenleg Kínában látjuk ennek a forgatókönyvnek az első jeleit. Meggyőződésem, hogy ezt Európában is meg tudjuk oldani –  a szükséges védőintézkedésekkel, de mindenekelőtt a megfelelő hozzáállás mellett. Ezenkívül az érintett kormányoknak jelentős ösztönzőket kell biztosítaniuk támogatási programok és kölcsönök formájában az elkövetkező időtartamra. Örülök, hogy sok EU-ország már foglalkozik ezekkel az intézkedésekkel. Csak így lehet a „V-forgatókönyvet” elképzelni. Nagyon nagy a tét. A nemzetek jól felfogott érdeke, hogy megtalálják a szükséges egyensúlyt az emberiesség, az erkölcs és a gazdaság, mint az élet alapjai között.

 A vállalatok ebben a helyzetben a társadalom számára különféle módokon nyújtanak támogatást.Mit csinál a ŠKODA?

Többféle módon segítünk mi is. Például a műszaki fejlesztési osztályunk 3D nyomtatott, újrafelhasználható FFP3 légzőkészülékeket gyárt az Ipari Kutatási és Innovációs Központtal (RICAIP) és a Cseh Informatikai, Robotikai és Kibernetikai Intézettel (CIIRC) közösen, amelyekre sürgősen szükség van a cseh kórházakban. Ezenkívül 150 e-robogót (a ŠKODA BeRider rendszerén), és több mint 200 ŠKODA személyautót kínálunk az egészségügyben dolgozók számára, hogy segítsük munkájukat. Indiában is, ahol mi képviseljük az egész VW csoportot, kollégáink a pune-i üzemben arcvédőket gyártanak, amelyeket az orvosoknak adományoznak.

SKODA szájmaszk

Hogyan befolyásolja a koronavírus-krízis az e-mobilitási stratégiát?

Jelenleg ragaszkodunk a terveinkhez: 2022 végére tíz részben vagy teljesen elektromos modell lesz a kínálatunkban. Idén az év végére bemutatjuk az ENYAQ iV-t, az első teljesen elektromos autót, amelyet már elejétől fogva annak terveztünk.

Személyesen mit tanul ebből a válságból?

Néhány dolgot biztosan: például soha nem szabad semmit magától értetődőnek vennünk, különös tekintettel a mindennapi életünk egyszerű és legalapvetőbb dolgaira. Ez az idő újra megtanít minket értékelni ezeket a dolgokat. A kommunikáció és a digitalizáció kapcsán észrevettem, hogy már most sokkal előrébb jutottunk, mint amiben csak reménykedtünk a koronavírus-válság előtt. Nagyon gyorsan alkalmazkodtunk az új munkaformákhoz. Ezt a hatékonyságot továbbra is teljes mértékben ki fogjuk tudni használni amikor véget ér ez a járvány. És végül, a válság után paradox módon azt tapasztalhatjuk majd, hogy a vírus – bár fizikailag nagyobb távolságot teremt most köztünk – közelebb hozott minket. Ezért a jelenlegi bizonytalanság ellenére is határozottan állítom: minden válság – még ez is – mindenkinek új lehetőséget kínál.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!