fbpx

Az autók kiberbiztonsága: a gyártók és a járművezetők felelőssége

Napjainkban a modern autók folyamatosan online kapcsolatban lévő elektronikus eszközök, amelyek nagy mennyiségű adatot gyűjtenek és dolgoznak fel. Emiatt egyre fontosabbá válik az autók védelme kiberbiztonsági a szempontból. Ez elsősorban a gyártó felelőssége, de persze a felhasználóknak is óvatosnak kell lenniük.

Az elmúlt években az autógyártóknak egy teljesen új szakterületet is el kellett sajátítaniuk: a kiberbiztonságot az autóik és az IT-ökoszisztéma számára. Hiszen a modern autók manapság rengeteg adatot generálnak, dolgoznak fel és továbbítanak a gyártók szerveire. Ez pedig sebezhetőség forrása lehet.

A Škoda természetesen komolyan veszi a kiberbiztonságot. Nemcsak a saját gyári infrastruktúrájához fejleszt ki olyan biztonsági rendszereket, amelyek túlmutatnak a kötelező előírásokon, hanem biztonságos rendszereket épít be az autókba is, képzi az alkalmazottakat, és mindenekelőtt igyekszik segíteni vásárlóinak, hogy az autóikat, akárcsak a telefonjukat vagy a számítógépüket, kiberbiztonsági szempontból is tudatosan használják. „Tény, hogy az esetek túlnyomó többségében az autók biztonságának leggyengébb láncszeme az emberi tényező” – magyarázza František Vlasta, a Škoda UNECE-előírások végrehajtásáért felelős projektvezetője.

A biztonságos jelszavak itt is kulcsfontosságúak

Az autókra és a kapcsolódó digitális szolgáltatásokra ugyanazok a biztonsági irányelvek vonatkoznak, mint minden más felhasználói elektronikus eszközre, például mobiltelefonra vagy számítógépre. „Az autók kiberbiztonságának sarokköve például az, hogy ne utasítsuk vissza a szoftverfrissítéseket az infotainment rendszerben” – tanácsolja František Vlasta, majd hozzáteszi: „Ahol csak lehetséges, használjunk kétfaktoros hitelesítést a felhasználói fiókokhoz, például a Škoda ID-hoz. Használjunk biztonságos jelszavakat, és ne írjuk le őket egy darab papírra, vagy mentsük el szöveges fájlként a számítógépen, és főleg ne osszuk meg jelszavainkat senkivel. Jelszavainak tárolására egy megbízható jelszókezelő alkalmazást használjunk inkább.” Az is fontos, hogy az autóhoz csatlakoztatott alkalmazások és eszközök naprakészek legyenek, különben ezek a sebezhetőségek kapuját jelenthetik.

Ha mindezen óvintézkedések ellenére azt gyanítjuk, hogy autónk szokatlanul kezdett viselkedni, maradjon nyugodtak. „Biztonságosan parkoljunk le az autóval, és lépjünk kapcsolatba a segélyvonallal vagy a szervizközponttal” – tanácsolja František Vlasta. Az autó szokatlan viselkedését általában más tényezők okozzák, mint a kiberbiztonsági problémák. Ha mégis gyanút fogunk, sosem árt, ha megváltoztatjuk az autóhoz kapcsolódó fiókok és szolgáltatások jelszavait.

Az infrastruktúra elleni támadások

Az egyes autók elleni támadások valójában ritkák, és általában a kiberbiztonsági szakértők által szervezett bemutatók és workshopok ellenőrzött környezetében történnek, amelyek célja, hogy rávilágítsanak a kérdés fontosságára. Ezek a bemutatók azonban világosan megmutatják, hogy mennyire fontos az autók kiberbiztonsága.

A kibertámadások túlnyomó többsége magának az informatikai infrastruktúrának a feltörésére irányuló kísérleteket foglal magában, amely a felhasználói adatokat tartalmazza, és a különböző szolgáltatások és az autó rendszereinek működését kezeli. Mindezek ellenére fennáll a lehetősége annak, hogy az egyes autókat is célba vegyenek, és fel kell készülnünk arra, hogy egy ilyen esetben megvédjük magunkat.  Más gyártókhoz hasonlóan a Škodának is be kell tartania az ENSZ-EGB előírásait, amelyek az autóipari kiberbiztonság alapvető szabályait határozzák meg.

Az előírások értelmében az autógyártóknak biztosítaniuk kell például, hogy az autó vezérlőegységei védve legyenek az illetéktelen külső beavatkozások ellen, és biztosítaniuk kell, hogy a szoftverfrissítések és az autó rendszerhibáinak kijavítása tíz évvel az adott modell gyártásának befejezése után is elérhetőek legyenek, ha a felhasználóknak a kiberbiztonság tekintetében bármilyen funkcionális kockázattal kell szembenézniük. Ennek eredményeképpen ezek a szabályok a gépkocsik fejlesztésének és gyártásának módjában is változásokat eredményeznek.

Mi az UNECE?

Az UNECE rövidítést gyakran hallani az autók kiberbiztonságával kapcsolatban. Ez az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságára utal. Ez a testület jelentős befolyással bír a közlekedésbiztonság nemzetközi szabványaira, és az elmúlt években az UNECE két, az autóipari kiberbiztonsággal kapcsolatos rendeletet adott ki, amelyeket minden gyártónak be kell tartania. A CSMS (Cyber Security Management System) rendelet előírja a gyártók számára, hogy biztosítsák az autók védelmét a kibertámadásokkal és a szoftverek feltörésével szemben. A SUMS (Software Update Management System) rendelet a szoftverfrissítésekre összpontosít, és kötelezővé teszi annak biztosítását és dokumentálását, hogy az autók a szoftverfrissítések után is megfeleljenek a homologizációs előírásoknak.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!