fbpx
10 tipp a légkondihoz

10 tipp: így használd a légkondid

A légkondi ma már minden új ŠKODA modellben megtalálható. Mégis csak nagyon kevesen használják ki a benne rejlő lehetőségeket, sőt! Gyakran rosszul is használják azt. Ezért most Jan Hrnčíř – aki a ŠKODA légkondicionálófejlesztési koordinátora – ad nekünk 10 tippet, hogy a légkondink képességeit tökéletesebben tudjuk kihasználni.  

10 tipp a légkondihoz

1. ÉLVEZD AZ AUTOMATIKUS LÉGKONDICIONÁLÁS ELŐNYEIT

Az automatikus légkondicionálás számos érzékelőt alkalmaz, hogy biztosítsa a kellemes hőmérsékletet, függetlenül attól, hogy a vezető egyedül van, vagy épp az egész család a kocsiban utazik. De azt is képes figyelembe venni, hogy a tengerparta, vagy a sípályákhoz utazunk éppen.  Egyszerűen csak meg kell nyomnod az „Auto” gombot, és beállítani a hőmérsékletet, ami ideális esetben 22 °C körül van. Ilyenkor a klíma működését jelző fény bekapcsol ugyan, de ez nem jelenti, hogy a klíma is folyamatosan működik. A modern rendszerek ugyanis szabályozzák a  klímakompresszor működését. Ennek során a rendszer figyeli a napsugárzás érzékelőjét, amely nem csak a napsugarak intenzitását, hanem irányát is érzékeli.

Az automatikus légkondicionálás egyik legfontosabb előnye mégis a biztonság. Ha az ablakok elkezdnek párásodni – és manuális légkondicionálót használunk – nekünk kell növelni a ventilátor sebességét ennek megállítására. Ez azonban növeli a ventilátor és a légáram által kibocsátott zajszintet. Az automatikus rendszer ugyanakkor megakadályozza a párásodást, mielőtt az még elkezdődne, és mindezt úgy teszi, hogy lehetőleg ne kelljen növelni a ventilátor sebességét. „Nincs szükség a vezető beavatkozására. Automatikusan növeli a például a szélvédőre áramló levegő mennyiségét, vagy növeli a hőmérsékletet, és bekapcsolja az klímakompresszort, segítve a levegő szárítását, ameddig csak szükséges” – magyarázza Jan Hrnčíř.

10 tipp a légkondihoz

2. A HÁROMZÓNÁS KLÍMABERENDEZÉS NEM LUXUS

Mindannyian kissé más módon érzékeljük a meleget és a hideget, és mindenkinek személyes preferenciái vannak: egyesek például nem szeretik közvetlenül magukon érezni a beáramló levegőt, míg mások pont az utastéri „széllel” szeretik hűsíteni magukat. Ez a levegő irányának beállításával könnyen elérhető. De a jelenlegi két- és háromzónás rendszerek figyelembe veszik azt a tényt is, hogy míg az autó egyik oldalán tűz a nap, a másik oldalon lévők árnyékban maradnak, így a bal és jobb oldalon eltérő hőmérsékletű levegőt fújnak az utastérbe, mindezt automatikusan. A háromzónás rendszerek ezentúl arra is képesek, hogy a hátul ülők is külön állítsák be maguknak a kellemes hőfokot.

10 tipp a légkondihoz

3. MIT MUTAT VALÓJÁBAN A KIJELZETT HŐMÉRSÉKLETÉRTÉK A KLÍMÁN?

A hőérzetünket számos dolog befolyásolja. Ezért a kijelzőn nem a beáramló levegő hőfokát tudjuk beállítani, hanem az utastérét. Hiszen az utastéri hőmérsékletnek beállított 22 fok más hőmérsékletű befúvott levegőt kíván nyáron és télen. A szellőzőnyílásokból áramló levegő télen sokkal melegebb és nyáron hűvösebb. Emellett a beáramló levegő hőfoka menet közben is folyamatosan változik annak megfelelően, ahogy az utastér melegszik illetve hűl. A ŠKODA modern Climatronic rendszere nem csak a hőmérsékletet, hanem a levegő irányát is szabályozza. Az utasok 18 és 28 °C közötti tartományban is beállíthatják az utastéri hőmérsékletet a vezető, az első utas és a hátsó ülések között.

10 tipp a légkondihoz
10 tipp a légkondihoz

4. A LÉGKONDICIONÁLÁS HATÁSA A FOGYASZTÁSRA

A jelenlegi dugattyús kompresszorok automatikusan szabályozzák teljesítményüket az érzékelőktől származó információk alapján, majdnem nullától a maximális kapacitásig, tehát csak akkor és csak annyi ideig működnek, ameddig szükséges. Ennek eredményeképpen a légkondicionálás nincs igazán nagy hatással a fogyasztásra. Nem kell tehát attól félnünk, hogy az automatikus légkondicionálás nagyban megnövelné autónk fogyasztását.

10 tipp a légkondihoz

5. LÉGKONDICIONÁLÁS ÉS EGÉSZSÉG

Mivel a modern automata légkondicionáló rendszerek csak a szükséges mértékben hűtik le a beáramló levegő hőmérsékletét, sokkal jobban vigyáznak az egészségünkre, mint manuális társaik. Utóbbiaknál a felhasználótól is nagyban függ, hogy elkerülje a kellemetlen hatásokat. Kutatások bizonyították, hogy a hűvösebb utastér jótékony hatással van a vezetőre. A gépjárművezető koncentráltabb, javul a reakció ideje, és az utasok is kevésbé lesznek fáradtak az út végén. A modern utastérszűrők, valamint a levegő keringtetés tisztább környezetet biztosítanak az autóban, és nemcsak az allergiában szenvedőknek, hanem a levegőszennyezéstől szenvedő városi környezetben minden utas számára is. Az új Climatronic rendszer speciális utastérszűrőt és levegőminőség-érzékelőt használ a pollenek, és rossz minőségű levegő távoltartására. „Akkor járunk el a leghelyesebben, ha automata módon használjuk a légkondicionálót, és a hőfokot nem állítjuk hűvösebbre 22 foknál. Ez az érték nyáron egy kicsit magasabb is lehet, hiszen a túl nagy hőmérsékletkülönbség a kinti levegőhöz képest nem tesz jót szervezetünknek kiszálláskor”, javasolja Jan Hrnčíř.

10 tipp a légkondihoz

6. A LÉGKONDICIONÁLÁS TÉLEN IS HASZNOS

Mivel a légkondicionáló a levegőt szárítja működés közben, így télen is hasznos lehet. A  legtöbb felhasználó mégsem gondol arra, hogy a párát ennek segítségével tűntesse el. Az automata üzemmód erre is megoldás, hiszen a páratartalomérzékelő felismeri ha túl magassá válik a levegő páratartalma, és automatikusan bekapcsolja a klímát.

 

10 tipp a légkondihoz

7. A MAI BELSŐ KERINGTETÉS MÁR NEM AZ, AMI RÉGEN VOLT

Nagyon kevesen tudják, hogy az automatikus Climatronic légkondicionáló az év nagy részében belső keringtetésre kapcsolva működik. Ennek előnye az utastér levegőjének a szűrése, hiszen a levegő ilyenkor az utastérszűrőn is áthalad, így még jobban megszűrve azt.

Hogy ilyenkor mégsem kezdenek párásodni az üvegfelületek, az annak köszönhető, hogy a rendszer érzékeli a páratartalom emelkedését, és automatikusan bekapcsolja a klíma kompresszorát vagy átvált külső levegő beszívásra.

10 tipp a légkondihoz

8. HASZNÁLJ MINŐSÉGI UTASTÉRSZŰRŐT

Az előbbiekből az is következik, hogy egyre nagyobb szerepet kapnak az utastérszűrők. A ŠKODA többféle típusú szűrőt kínál modelljeihez. A termékcsalád csúcsa az aktívszén utastérszűrő, amely nemcsak a finom szennyeződéseket és szennyező anyagokat (polleneket) képes csapdába ejteni, de a levegő egy speciális, antibakteriális rétegen is áthalad. „Úgy gondolom, hogy ezzel ma a lehető legjobb megoldást kínáljuk ügyfeleinknek a minőség, a szűrési képesség és az ár szempontjából” – mondja Jan Hrnčíř.

10 tipp a légkondihoz

9. NE ZÁRJUK EL A LEVEGŐ ÚTJÁT

Az automatikus légkondicionáló akkor tud optimálisan működni, ha légbefúvó rostélyokat nem zárjuk le. Jan Hrnčíř azt javasolja, hogy a beáramló levegő útját az utasok helyett az ablak felé irányítsuk.

„A modern autóknál a szélvédők nem párásodnak be, mivel ezt a páratartalom érzékelő megakadályozza. Ugyanakkor a vezetők gyakran elfelejtkeznek arról, hogy az ajtóablakok is fontosak az optimális kilátáshoz. Esőben, télen vagy manuális légkondicionáló esetén ezek az ablakok könnyen elkezdenek párásodni, ami rontja a vezetés biztonságát. Ezt megelőzhetjük, illetve megkönnyíthetjük a légkondicionáló dolgát, ha közvetlenül az üvegfelületekre irányítjuk a levegőt.”

10 tipp a légkondihoz

10. A KLÍMÁT SEM SZABAD ELHANYAGOLNI

Persze, ahogy minden más is autónkon, a légkondicionálás is akkor fog megbízhatóan működni, ha rendszeresen karbantartjuk azt. Ez nem csupán a rendszer, például a tömítettség, vagy a hűtőközeg mennyiségének ellenőrzését jelenti. Fontos, hogy figyelmet szenteljünk a rendszeres fertőtlenítésre, illetve az utastérszűrő évenkénti cseréjére is. Mindezt érdemes még a nyári szezon előtt elvégeztetni, a márkaszervizek segítségével.

ŠKODA CITIGOe iV: az első elektromos ŠKODA

A márka 124 éves történetében egy új fejezetet nyitott a CITIGOe iV, amely a hamarosan több tagúra bővülő elektromos ŠKODA választék első tagja. 265 kilométeres hatótáv, 5 ajtó és zéró-emisszió.A nevében lévő e betű talán nem kell magyarázni. De miért iV (ejtsd...

bővebben

ŠKODA CITIGOe iV: az első elektromos ŠKODA

A márka 124 éves történetében egy új fejezetet nyitott a CITIGOe iV, amely a hamarosan több tagúra bővülő elektromos ŠKODA választék első tagja. 265 kilométeres hatótáv, 5 ajtó és zéró-emisszió.A nevében lévő e betű talán nem kell magyarázni. De miért iV (ejtsd...

bővebben

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!