fbpx

Az elektromos autó

szervizelése

Egy elektromos autó szervizelése sokkal kisebb gonddal és költséggel jár, mint egy hagyományos modellé. De miért?

Korábbi cikkeink

Talán kevesen tudják, hogy egy-egy új modell megjelenésére nemcsak az értékesítőknek, de a szervizben dolgozóknak is fel kell készülniük. Meg kell ismerniük az adott modell minden kis titkát. Különösen igaz ez, amikor egy olyan teljesen új technológia jelenik meg, mint az elektromos autó, elektromos meghajtás. Ebben az esetben nem csupán a javítási és diagnosztikai technológiákat kell elsajátítani, de számos új biztonsági előírást is.

Ám ami az egyik oldalon sok feladatot jelent, a másik oldalon a tulajdonosoknak számos könnyebbséget és nagyobb szabadságot ad. Egy elektromos autó szervizelése sokkal kevésbé jelent kötöttséget, mint a hagyományos társaiké.  A teljesen elektromos ŠKODA ENYAQ iV ékes bizonyítéka ennek.

Az ENYAQ iV az első ŠKODA, amelynek szervizelési gyakoriságát nem befolyásolja a futásteljesítmény. Az autót elég kétévente szervizebe vinni ellenőrzésre
Karel Starý

Head of Aftersales, ŠKODA Csehország

Az elektromos SUV tulajdonosainak tehát egyáltalán nem kell figyelniük a futásteljesítményre. Ez önmagában is megtakarítást jelent, különösen azon tulajdonosok számára, akik egy év alatt az átlagosnál többet használják autójukat. Hiszen a ŠKODA belsőégésű motorral szerelt modelljeinek szervizelése 15 000 vagy 30 000 kilométer után, illetve egy vagy két év után esedékes, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Ezért könnyen előfordulhat, hogy egy éven belül akár kétszer is szervizbe kell vinni az ilyen modelleket ellenőrzésre. Az ENYAQ iV azonban kiküszöböli ezeket a kötelező szervizeket, különösen a magasabb futásteljesítménynél igazán előny, hiszen így természetesen időt és pénzt takarít meg a tulajdonosnak.

Kevesebb alkatrész, kevesebb gond

A többi tiszta elektromos járműhöz hasonlóan az ENYAQ iV esetében is olcsóbb a rendszeres szervizelés, mint a belső égésű motorral hajtott autók esetében. Az ok egyszerű: nem kell cserélni az olajat, az olaj- és üzemanyagszűrőket vagy a gyújtógyertyákat. A szokásos feladatok közül csak a belső por- és pollenszűrő, a fékfolyadék, valamint a légkondicionáló, az ablaktörlők és egyéb fogyóeszközök ellenőrzése marad. Az elektromos autóknál néhány év után a hűtőfolyadékot is cserélni kell, de még ez is olcsóbb, mint a hagyományos autók hasonló szervizelése. Összeségében elmondható, hogy egy elektromos autó szervizelése jóval gazdaságosabb.

Az akkumulátor sem okoz álmatlan éjszakákat. Tényleg!

Az egyik legfőbb érv, ami elő szokott kerülni, ha az elektromos autó szervizelésről van szó, hogy akkumulátor néhány év alatt megadja magát, aztán a tulajdonos nézhet majd nagyokat a számla láttán. Nos, a valóság ezzel szemben az, hogy egyetlen elektromos autó tulajdonosának sem lesznek álmatlan éjszakái emiatt. Bár az akkumulátor egésze még mindig messze a legdrágább alkatrész egy elektromos autóban, nagyon ritkák azok a helyzetek, amikor a tulajdonosnak az egész akkumulátort ki kell cseréltetnie. Ha az akkumulátor idővel degradálódik (leépül és veszít a kapacitásából) és ez problémákat okoz, elegendő csak azt a konkrét modult kicserélni, amelyik a legsúlyosabban érintett. Ennek cseréje pénzügyileg egy belső égésű motoros autóban végzett nagyobb munkához, például a turbófeltöltő cseréjéhez hasonlítható.

Egyébként jó tudni, hogy például az ENYAQ iV akkumulátorára 8 év garancia jár, és emellett természetesen vannak olyan dolgok is, amiket minden elektromos autó tulajdonosa megtehet annak érdekében, hogy meghosszabbítsák autójuk akkumulátorának élettartamát. És itt nem kell hatalmas erőfeszítést igénylő tanácsokra gondolni. „Általánosságban hangsúlyozzuk, hogy a felhasználóknak meg kell érteniük és be kell tartaniuk a használati útmutatóban az akkumulátor és az autó ápolására vonatkozó utasításokat és ajánlásokat” – teszi hozzá Starý.

Hogy nagyvonalakban mit jelentenek ezek? Elmondható, hogy az akkumulátoroknak általában nem tesz jót a gyorstöltés gyakori használata, és akkor maradnak a legtovább „egészségesek”, ha a lehető legtöbbször a 20 és 80%-os töltési tartományban maradnak. A tulajdonosoknak nem kell aggódniuk az akkumulátorok önkisülés miatti esetleges károsodása miatt sem, ha az autót hosszú ideig nem használják és egyhelyben áll. Az ilyen elektromos akkumulátorának kapacitása csak nagyon lassan csökken, és tényleges akkumulátor-károsodás csak szélsőséges helyzetekben fordul elő.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!