fbpx

Fedélzeti kamera:

használhatom külföldön?

A fedélzeti kamerák – alias dashcam – rendkívül rövid idő alatt lettek népszerűek itthon. De hol és hogy használhatom külföldön, ha nem akarok bajba kerülni miatta?

Hiszen pont azért raknak sokan ilyen fedélzeti kamerát autójukba, hogy egy baleset vagy váratlan esemény bekövetkeztekor legyen bizonyítékuk. Azonban ha körbe nézünk Európában, akkor bizony elég eltérő szabályok alapján használhatók, vagy éppen nem használhatók ezek az eszközök. Összeszedtük, hogy mire kell figyelni, nem akarunk kényelmetlen helyzetbe kerülni miattuk.

Németország

Ha végsebességről, vagy gyorsulásról van szó, már-már szállóige, hogy egy kies német autópályán készült a felvétel, amelyen hencegünk vele. De ha tényleg ott szeretnénk használni a fedélzeti kameránkat, figyeljünk rá, hogy nyilvánosságra csak úgy hozhatunk Németországban készült videót, ha a felvételen nem ismerhető fel sem másnak a rendszáma, sem az arcképe.

Németország

Franciaország

Itt a legfőbb szabály, hogy csak úgy helyezhetjük el a kamerát, hogy az a vezetőt ne akadályozza a kilátásban. Azt is jó tudni, hogy a felvételeinket csak akkor tudjuk bizonyítékként felhasználni, ha azokat a baleset után azonnal átadjuk a rendőrségnek.

Franciaország

Ausztria

Nekünk magyaroknak talán az egyik legfontosabb kérdés. És sajnos nem tudunk egyértelmű tanácsot adni, mert osztrák berkekben is vita van róla, hogy lehet-e használni vagy sem. Az mindenesetre jó hír, hogy az a szabályozás már megszűnt, amely egyértelműen büntette a fedélzeti kamerát akkor is, ha az nem volt bekapcsolva. Viszont született egy olyan szabályozás, amely regisztrációt ír elő minden olyan kamerára, amely közterületről készít felvételeket. Ez azonban az osztrák autóklub – ÖAMTC – véleménye szerint nem vonatkozik a dashcamekre, így azok használhatók. Ami viszont nem változott: nem szabad közzétenni őket. Bármely olyan felvétel, amelyen autók vagy személyek azonosíthatók nyílvánosságra kerül, 10 000 euró bírságot von maga után.

Ausztria

Kábelek keresztül a szélvédőn?

Miből van ma kevés a legtöbb autóban? Igen, 12 voltos csatlakozóból. Annyira megszaporodtak az eszközök, amelyeket tölteni szeretnénk menet közben, kábelek kígyóznak mindenfelé az utastérben. Ezért a legtöbb ŠKODA modell a 2021-es modellévtől külön csatlakozót biztosít az fedélzeti kameráknak, amelyet a belső visszapillantótükör mellé szerelnek. Az új ŠKODA OCTAVIA-hoz hasonlóan ez a csatlakozó tehát elérhető a SUPERB, KODIAQ, KAROQ, SCALA és KAMIQ modellekben is.

Svájc

Ha azt mondtuk, hogy Ausztriában nem egyértelmű a helyzet, akkor ez különösen igaz Svájcra. Használni nem tilos, de gyakorlatilag mégis, mert rengeteg feltétele van.

Először is: szükségünk van valamilyen törvényes indokra – nem filmezhetünk csak úgy álatalában, vagy azért, hogy rögzítsük utazásunkat. Másodszor: a videó szereplő összes személytől szükségünk van beleegyező nyilatkozatra. Reális dolog ugye? Harmadszor: az arányosság elve. Nem kapcsolhatjuk be állandóra a kamerát, hogy úgyis önmagára menti a felvétel magát, – csak a fontos eseményeket rögzíthetjük. Tehát pl. a baleset előtti néhány másodpercet. Ez is egy teljesen életszerű dolog, ugye? Ha tanácsolhatunk valamit, akkor inkább ne használjunk fedélzeti kamerát Svájcban.

Svájc

Szlovákia

A fedélzeti kamerákat csak személyes és bizonyítási okokból használhatjuk. Jobb, ha nem töltjük fel a YouTube csatornánkra felvételt. De ha mégis így döntünk, ügyelnünk kell rá, hogy mások magánélethez való joga ne sérüljön, tehát felismerhetetlenné kell tenni az autókat és személyeket egyaránt. A rendőr egy ellenőrzés során vizsgálhatja, hogy a kamera elhelyezése nem akadályozza-e a vezetőt a kilátásban.

Szlovákia

Belgium

Belgium sem a dashcamek felvételek mekkája. Felvételt csak magáncélra készíthetünk, és tilos nyilvánosságra hozni őket. Bizonyítékként használhatjuk őket, de erről az összes érintett félnek előzetesen tudni kell.

Belgium

Portugália

Itt nagyon szigorú a szabályozás. Nemcsak használni tilos, de birtokolni sem szabad. Tehát hiába nincs a szélvédőn, csak a kesztyűtartóban vagy az ülésen, a rendőrség keményen büntet, ha megtalálja. És az sem lehet kifogás, hogy éppen átutazóban vagyunk.

Portugália

Luxemburg

Egyszerű: birtokolni lehet, használni nem. A félreértések miatt egyszerűbb, ha leszereljük amíg ott vagyunk.

 

Luxemburg

Lengyelország

Itt nincs túlszabályozva a kérdés. Nyugodtan használhatjuk kameránkat, de ha nyilvánosságra hozzuk a felvételt, a rajta szereplőknek azonosíthatatlannak kell lenniük.

Lengyelország

Ukrajna

Ha van ország, ahol nemcsak lehet, de ajánlott is használni fedélzeti kamerát, az Ukrajna.

Vannak, akik életvitel-szerűen próbálnak pénzt szerezni abból, hogy kiugranak egy közeledő autó elé, magyarán elüttetik magukat. Azonban ha nyilvánosságra hozzuk a felvételt, ügyeljünk rá, hogy az azon szereplők ne legyek beazonosíthatók.

Ukrajna

És ahol szabad a gazda…

Ha létezik fedélzeti kamera paradicsom, akkor az Oroszország. Itt semmilyen szabályozás nincs érvényben, és ennek megfelelően tele is van a YouTube vagy Facebook hihetetlennél-hihetetlenebb felvételekkel.

A következő országokban pedig két szabály érvényes: nem zavarhat a kamera a kilátásban, és a felvételen ki kell takarni az arcokat és a rendszámokat: Albánia , Fehéroroszország , Bosznia és Hercegovina , Bulgária , Montenegró , Csehország , Dánia , Észtország , Finnország , Grúzia , Horvátország , Olaszország , Írország , Izland , Litvánia , Lettország , Macedónia, Málta , Moldova , Hollandia , Norvégia , Románia , Szlovénia , Szerbia , Spanyolország , Svédország , Törökország és az Egyesült Királyság.

 

Kérünk vedd figyelembe, hogy a fentiek a 2020. július 1-én érvényes állapotokat tükrözik.

FIGYELEM! Ez a posztunk ekkor frissült utoljára: 2020-09-01 . A benne szereplő Információk már érvényüket veszthették.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!