fbpx

Mit tud egy Octavia 1.0 TSI 280 000 km után?

A harmadik generációs Octavia 1.0 TSI alapmotorjáról a legtöbb Škoda rajongónak van ilyen vagy olyan véleménye. Az már más kérdés, hogy a legtöbb „olyan” véleményalkotó nem használt ilyen motorral szerelt autót, csak a háromhengeres ezres mivolta alapján mond sarkosakat.

Pedig a puding próbája az evés – tartja a mondás. A cseh Garaz.cz oldal munkatársai is ezt az elvet vallják, így kerestek egy olyan hármas Octaviát, ami sokat futott és ilyen ezres TSI motorral van szerelve. És persze sokat is futott. Mielőtt egy mindenre kiterjedő átvizsgálásra vitték volna a 280.000 kilométert futott céges autóként használt modellt, elhatározták, hogy fékpadon megmérik a teljesítményét. Hiszen a motorcsalád ellen az egyik leggyakrabban hangoztatott érv, hogy még újkorában is gyenge volt, mint a harmat, főleg egy ekkora kasztnihoz. De tényleg így van?

Egy majd háromszázezret futott ilyen autótól mit is várhatna az ember? Erre voltak kíváncsiak a lap munkatársai is, és előzetesen megkérdezték az olvasóikat, hogy milyen eredményre számítanak. Viszonyításképpen: „null” kilométeres korában a hivatalos adatok szerint 85 kW-ra (115 lóerő) és 200 Nm-es nyomatékra volt képes. Az olvasók között volt nagyon pesszimista (5%) aki szerint még 100 lóerőt sem fog tudni a padon az autó, 23% szerint valahol 100 és 110 LE között lesz az eredmény, 30% körül voltak az eredeti teljesítményre tippelők, és 42% gondolta erősebbnek a motort az újkori értékeknél. De ami kiderült, arra senki nem számított.

Az első mérés

Először a speciálisan erre a modellre beállított padon Dieselpower s.r.o. szakemberei negyedik fokozatig felkapcsolva mérték meg az autó teljesítményét. Ekkor a teljesítménycsúcs 5875-ös fordulatszámnál 94 kW (127,9 LE) volt, a sebességmérő pedig 169,8 km/h mutatott. A maximális nyomatékot a motor, ami 216,7 Nm volt, 2225-ös fordulaton adta le, ami 65,1 km/h sebességgel társult. Leszabályozni 6645-ös percenkénti fordulatnál szabályozott le az elektronika, a végsebesség pedig 192,2 km/h volt.

Kapcsold az ötödik sebességet…

Persze a napi használatban nem hagyjuk ki a sorból az ötödik sebességet, így végeztek egy ilyen mérést is a szakemberek. Ötödik sebességben még megdöbbentőbb értékeket kaptak a mérések során. 5790-es fordulatszámnál 101,3 kW-ot (137,8 LE) mutatott a műszer 209,8 km/h-s sebesség mellett. A nyomatékcsúcs pedig 220,7 Nm volt 2260-as fordulatszámnál. A végsebességet pedig a pad ehhez a modellhez beállított limitere miatt nem tudták megmérni, így ez az érték végül 221,8 km/h lett 6120-as fordulaton.

De ez biztos nem gyári

Ez a gondolat a szakemberekben is felmerült a mérések után, hiszen ezt a motort sokan megcsippeltetik. Ezt azonban első körben azért zárták ki, mert céges, lízingelt autóról van szó. Ez persze azt is jelenti, hogy minden szervizt márkaszerben és időben végeztettek el az autón.

Második körben pedig azért, mert a Dieselpower s.r.o. szakemberei a vezérlőegység elemzése után arra jutottak, hogy az teljesen gyári értékeken működik. Természetesen a tesztet teljesen normál 95-ös benzinnel végezték, amit történetesen egy MOL kúton tankoltak.

Mi az a DIN szabvány?

A grafikonokon látható, hogy ott a DIN70020 szabvány szerinti korrekció van feltüntetve. De mit jelent ez? A DIN 70020 a német szabvány a közúti járművek teljesítményének mérésére. A DIN szabvány szerint a teljesítményt LE egységekben a motor kimenő tengelyén mérik metrikus, nem pedig mechanikus lóerőként. A SAE „bruttó” teljesítménytől eltérően, hasonlóan a SAE névleges „tiszta” teljesítményhez, a DIN motor teljesítménymérési feltételei nagyon hasonlóak ahhoz, mint amikor a motort a járműbe szerelik, azaz csatlakoztatva van a hűtő- és üzemanyagrendszer, valamint a kipufogórendszer. A lóerőt (HP) gyakran PS-nek rövidítik az adatlapokon, amely a német Pferdestärke szóból származik, ami szó szerint lóerőt jelent. A DIN 70020-as szabvány a légköri viszonyokat is figyelembe veszi a motor teljesítményének mérésekor. Hiszen különböző környezeti viszonyok – levegő hőmérséklet, páratartalom és atmoszférikus nyomás – esetén eltérő eredő teljesítmény és nyomaték értékeket mérnének. A DIN szabványt egyes autógyártók, például a Volkswagen is alkalmazza.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!