A napokban felröppent a hír, hogy a 125 éves márka immár 95 éve használt „szárnyas nyíl” logóját radikálisan átalakítaná egy új új ŠKODA logóvá. De mi igaz a hírből? Utánajártunk.
A ŠKODA első logója
A ŠKODA logója 95 éve kisebb átalakításoktól eltekintve ugyanolyan, és jól ismerjük. Ez egy indián fejdíszt mintázó nyíl, vagy ahogyan emlegetni szokták, egy szárnyas nyíl. Persze az egyesülés előtti ŠKODA székhelyen, Pilsenben akkoriban sem élt sok indián, ezért a logót akkoriban megrajzoló kereskedelmi igazgató a rendkívül dinamikus, jövőbe mutató gyors fejlődést szerette volna kifejezni vele. Ez a fajta ŠKODA logó sokáig használatban maradt, a szocializmus évei alatt nem is változtattak rajta. És bár manapság a ŠKODA márkát a zöld színnel azonosítjuk, ez a logó kék színű volt egy vékony körbe zárva.
Helló Volkswagen
Az első változtatás 1993-ban a Volkswagen konszernbe történt beolvadás után történt. Ekkoriban tűnt fel a zöld szín, és került egy vastag zöld körbe az új ŠKODA logó köré a ŠKODA AUTO felirat. Ezt az új ŠKODA logót először a ŠKODA FELICIA viselte büszkén magán.
OCTAVIA új logóval
A következő változtatásra már nem kellett olyan sokat várni, hiszen 6 évvel később 1999-ben ismét változott a logó, ezúttal sokkal plasztikusabb lett, és a zöld mellett az új ŠKODA logóban feltűnt a fekete szín is. Ez a logó jelentős átalakulás volt az eredetihez képest, és a magasabb minőséget, ugyanakkor a környezetvédelemre figyelő márkát igyekezett jelképezni.
A ma is ismert logó
A jelenlegi ŠKODA logó 2011-ben mutatkozott be, és elég hamar egy szolíd változtatáson is átesett. Az új ŠKODA logóban a felirat eltűnt a szárnyas nyilat körülvevő körből, helyét az eredetihez hasonló vékony karika vette át, de immár acél színben pompázva. A 2011-ben megjelent új ŠKODA logón eredetileg fent szerepelt a ŠKODA felirat, de ezt alig fél év múlva átrendezték, és azóta is a körbe zárt nyíl alatt szerepel. Ez a logóváltás egyébként egybeesett a márka teljes arculatváltásával is. Az azóta eltelt időben a világ minden pontján befejeződött a szalonok átalakulása is.
Érdekesség, hogy a kommunikációs anyagokon használt logó eltér az autókon használtaktól. Erre más márkánál is volt példa, de a ŠKODA jelenleg is követi a gyakorlatot.
És akkor robbant a hír
Láthatjuk, hogy eddig akármikor is nyúltak a logóhoz, 95 éve szerves részét képezi a szárnyas nyíl. Színek jöttek-mentek, feliratok változtak, de alapként mindig ott volt a logóban. A megjelent koncepció azonban gyökeresen szakított ezzel, nem kis felháborodást kiváltva a márka rajongóiban. Ne kerteljünk, a terv kiverte a biztosítékot sokaknál. Sokan az elektromos autók megjelenését kárhoztatták, hiszen biztos ennek okán szakít a gyár a hagyományokkal.
Nem kell aggódni!
Mivel ekkora feltűnést keltett ez a semmiből előkerült terv, úgy gondoltuk megkérdezzük a legautentikusabb forrást is, magukat a gyáriakat. Nos, gyári források határozattan cáfolták a neten feltűnt terv valódiságát. Pontosabban fogalmazva, hogy terveznék a logó ilyen radikális, vagy bármilyen átalakítását. Ez a jelenlegi helyzetben amúgy sem lenne logikus lépés, hiszen egy ilyen csere rengeteg költséggel jár, amit az elektromobiltásra költött euró milliárdok (amihez hozzájönnek a pandémiás költségek is) mellett hasznosabban is el tud költeni a cseh gyártó.