fbpx

ŠKODA OCTAVIA -

25 éve sikersztori

1996 szeptemberének első napjaiban egy sikerkorszak kezdődött, amikor bemutatkozott a ŠKODA későbbi bestsellere, az OCTAVIA. És ez a sikerkorszak immár negyed évszázada tart. Az autót hivatalosan szeptember 1-jén mutatták be, két nappal később pedig a modernizált Mladá Boleslav-i gyárban megkezdődött az új modell sorozatgyártása.

Korábbi cikkeink

A ŠKODA OCTAVIA a Volkswagen-csoport ebben a kategóriában alkalmazott legújabb technológiáit használta, például a legújabb generációs PQ34 alvázplatformot. Ezt a platformot használta például a VW Golf IV és az Audi A3 is. A motorok, a sebességváltók és néhány más alkatrész, például az ülések is megegyeztek a konszern-testvérekével.

A Dirk van Braeckel által vezetett csapat a karosszériának olyan formatervet rajzolt, amely akkor rendkívül modernek és elegánsnak hatott. Ma már az időtlenül elegáns fordulatot illik rá leginkább. A ŠKODA történetében ennél a modellnél használtak a tervezők először CAD (számítógépes tervezés) technológiát.

Nagy hangsúlyt fektettek az aktív és passzív biztonságra is. Az első légzsákokat kiegészítették oldallégzsákokkal, amelyek addig gyakorlatilag csak a magasabb kategóriájú autókban voltak elérhetők. Először alkalmaztak csővázas küszöbmegerősítéseket és blokkolásgátlót (ABS), amely megakadályozza, hogy a kerekek nagy fékezéskor blokkoljanak. A csúcsmodell, az OCTAVIA SLX 1.8 20V alapfelszereltségként rendelkezett ABS-szel, a többi kivitelhez pedig opcióként volt elérhető. Az első modern OCTAVIA az Euro-NCAP által a maximális ötből négy csillagot kapott, ami megfelelt az európai piacon a konkurens autók színvonalának.

Egy új gyár

A sorozatgyártás 1996. szeptember 3-án, kedden kezdődött. A Mladá Boleslav-i gyár új része 11 milliárd CZK költséggel épült meg, a szalagot az akkori cseh elnök, Václav Havel vágta át. A gyárban 32 000 m2 gyártási terület, 2500 m2 iroda, valamint 3000 m2 szociális helyiség állt rendelkezésre. A Günther Henn müncheni stúdiója által tervezett, nagyvonalúan üvegezett épület lehetővé tette a moduláris gyártást: a beszállítók által szállított előre összeszerelt részegységeket – például a műszerfalat vagy az üléseket – “just-in-time” rendszerben szállították be, és a gyártósoron szerelték be a karosszériába.  

A szerelősor már nem a szokásos formában, futószalagokra függesztett karosszériakeretekkel haladt végig a csarnokban. Egy állítható magasságú szerelőasztalon közlekedtek, így az egyes szerelési műveleteket a legergonomikusabb pozícióban lehetett elvégezni. A fej fölött végzett munka és a hasonlóan megerőltető pozíciók megszűntek, és a dolgozók fel tudtak lépni az emelvényre, így együtt tudtak haladni az éppen szerelt autóval.

A gyártás első évében két négyhengeres benzinmotorból és egy turbódízel erőforrásból állt az OCTAVIA motorkínálata. Az alapmotor egy 1,6 MPI 55 kW-os benzines volt, míg a többre vágyó vezetők számára a ŠKODA egy 1,8 20 V 92 kW-os négy hengeres, henerenként öt szelepes motort kínált. A modern, 1.9 TDI 66 kW-os teljesítményű közvetlen befecskendezésű turbódízel lenyűgöző nyomatékot kínált alacsony fordulatszámon, és a fogyasztása mindössze 5,1 liter gázolaj volt 100 km-en. A motorkínálat fokozatosan bővült, például az 1.8 20 V Turbo 110 kW-os változattal, vagy az 1.9 SDI/50 kW szívódízel motorral.

A népszerű kombi

Egy évvel később, 1997 szeptemberében a Frankfurti Autószalonon a tágas OCTAVIA COMBI koncepció autó keltette fel a figyelmet. A karosszéria egyetlen darab mélyhúzott lemezből kialakított oldala a vállalat eddigi legnagyobb présüzemében készült. A présszerszám önmagában elképesztő 63 tonnát nyomott, de tizedmilliméteres pontossággal készült.

A frankfurti koncepció nem sokban különbözött attól, amely 1998 februárjában került sorozatgyártásba. Az első vásárlók 1998 májusában kapták meg az autójukat. A 2.512 mm-es tengelytáv megegyezett a liftback változattal, de a kombi hat milliméterrel hosszabb, 26 mm-rel magasabb és – kiviteltől függően – 15-30 kg-mal nehezebb volt. Az elegánsan kialakított hátsó rész bőséges csomagteret kínált, alapban 548, bővítve 1512 litert. A kombi karosszériák részesedése a teljes OCTAVIA eladásokból 2001-re 15%-ról 40,5%-ra emelkedett.  1998 októberében a hatalmas vásárlói kereslet hatására a Vrchlabí üzemben új összeszerelősort indítottak be. 

Egy nagyon kedvelt modell számos változatban

A 2000-es év a modell frissítését hozta, a korszerűsített modelleket Classic, Ambiente, Elegance és a különleges Laurin & Klement kivitelben kínálták. Az új biztonsági és kényelmi funkciók közé tartozott az elektronikus menetstabilizáló program (ESP), amely megkönnyítette a vezető számára a jármű irányítását kritikus helyzetekben, például egy gyors kanyarban vagy csúszós útfelületen.

Egy nagyon kedvelt modell számos változatban

A 2000-es év a modell frissítését hozta, a korszerűsített modelleket Classic, Ambiente, Elegance és a különleges Laurin & Klement kivitelben kínálták. Az új biztonsági és kényelmi funkciók közé tartozott az elektronikus menetstabilizáló program (ESP), amely megkönnyítette a vezető számára a jármű irányítását kritikus helyzetekben, például egy gyors kanyarban vagy csúszós útfelületen.

Az első modern OCTAVIA hatalmas népszerűségét igazolta, hogy az OCTAVIA I a második generáció bevezetése után is gyártásban maradt – a megkülönböztető OCTAVIA TOUR névvel – 2004 után a gyártás Vrchlabíban folytatódott, ahol az utolsó OCTAVIA I 2010 novemberében gördült le a gyártósorról. A modern OCTAVIA első genrációjából összesen 973.071 liftback és 472.492 kombi készült.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!