fbpx

Octavia: a hagyaték nyolcadik fejezete

1959 márciusában a Škoda két teljesen megújult járművet mutatott be a Genfi Autószalonon: az Octaviát, ami egy zárt tetős limuzin és a Feliciát, amely egy kabrió volt. Számos más módosítás mellett ezek az autók újratervezett első futóművet kaptak, ahol a hagyományos laprugós felfüggesztést teleszkópos lengéscsillapítókkal párosított tekercsrugók váltották fel.

A korábban Škoda 440/445 néven ismert limuzin számára az Octavia nevet választották, amely a latin „octava”, azaz nyolcadik számjegyből származik. Ez találó volt, mivel ez volt a nyolcadik modell, amelyet a Mladá Boleslav-i székhelyű autógyár 1945 óta gyártott. Ráadásul műszaki szempontból az Octavia volt a nyolcadik olyan jármű, amely gerincvázzal, független első felfüggesztéssel és négyhengeres motorokkal rendelkezett. Az Octavia alapváltozatát egy 1,1 literes, négyhengeres, 29,4 kW (40 LE) teljesítményű motor hajtotta, amely négyfokozatú sebességváltón keresztül kapcsolódott a hátsó kerekekhez, és 110 km/h végsebesség elérését tette lehetővé. Az erősebb Octavia Super 1,2 literes motorral (33 kW/45 LE) rendelkezett, és 115 km/h végsebességet ért el.

Felicia: a boldogság szimbóluma rabul ejti New Yorkot

A négyüléses, zárt karosszériájú Octavia modellek mellett 1959 elején egy vonzó kabrió is megjelent Felicia néven. Az 1089 cm³-es négyhengeres motor kétszelepes karburátorral 50 lóerő (37 kW) teljesítményre volt hangolva. A modell elnevezése a latin „felicitas” szóból származott, ami boldogságot jelent. A Škoda Felicia a nyitott Škoda 450 utódja volt, és elsősorban az exportpiacokat célozta meg. Az autóból 1958 és 1959 között mindössze mintegy ezer darabot gyártottak. Az autógyártó azonban tisztában volt az új Felicia modellben rejlő lehetőségekkel. Így nem sokkal a márciusi genfi és lipcsei premierek után három új kabrió is eljutott a tengeren túlra, az 1959 áprilisában a Coliseumban megrendezett New York-i Autókiállításra, amelyen közel hetven kiállító vett részt a világ minden tájáról.

A csehszlovák kabrió iránt nagy volt az érdeklődés, részben az 1957-es Miss USA-val, Charlotte Sheffielddel közös promóciónak köszönhetően. Bár a Felicia karrierje nem volt hosszú, kivételesen sikeres volt. A sorozatból 1964-ig közel 15 000 darabot gyártottak az európai, dél- és közép-amerikai, sőt afrikai piacokra is.

A legendák új élete: az Octavia és a Felicia a modern korban

Az 1990-es években e típusmegnevezések szimbolikus és valós értéke indokolta újbóli bevezetésüket. Így 1994. október 26-án a prágai Atrium Hotelben hivatalosan is bemutatták a nagyközönségnek az új Škoda Feliciát ferdehátú karosszéria kivitelben. A Škoda Favorit utódját számos új, a biztonságot fokozó eszközzel látták el, például légzsákokkal és ABS-fékrendszerrel. 1995 júniusában a modellpaletta a kombi változattal bővült, amelyet először a brünni autókiállításon mutattak be a nagyközönségnek.

Az Octavia első modern generációja 1996-ban debütált, ami mérföldkövet jelentett az autógyártó újkori történetében. A modell gyorsan az autógyártó legkelendőbb járművévé vált. A második generáció 2004-ben jelent meg, amelyet 2012-ben a harmadik követett. A jelenlegi, negyedik generáció 2019-ben debütált, és 2024 februárjában esett át ráncfelvarráson. A négy modern generáció alatt eladott több mint hétmilliós darabszámával az Octavia az első tíz legkelendőbb autó között van Európában, és továbbra is a Škoda kínálatának egyik legfontosabb modellje.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!