fbpx

Jaroslav Povšík:

az OCTAVIA teljesen elektromos lesz

Nem csodálkozunk, ha nem ismerős a név. Pedig Jaroslav Povšík már 45 éve dolgozik a ŠKODA AUTO-nál jelenleg a szakszervezet elnökeként képviseli a dolgozókat az igazgatótanácsban. A napokban adott interjút egy cseh lapnak.

Korábbi cikkeink

„Minimum 5 elektromos modellre lesz szükségünk, de az igazi 7 lenne. Ha ezt sikerül elérnünk, akkor minden rendben lesz. De ezért még nagy csata lesz. Ma a konszernen belül kemény harc van az e-mobilitásért, nincs visszaút a hagyományos, belsőégésű modellekhez.”

Jaroslav Povšík

A szakszervezet elnöke, ŠKODA AUTO

Nem véletlen fogalmazott ilyen keményen. Elmondása szerint jelenleg 4 elektromos modell gyártása biztos Csehországban a márkánál, és ha nem sikerül még legalább egy, de inkább 3 modellnek helyet találni a modellpalettán, akkor 10.000 munkahely megszűnésével kell számolniuk. Mindez persze nem azonnal jelentkezne, és azon a 2.000 munkahelyen felül értendő, amely a tavalyi évben szűnt meg a Mladá Boleslavi gyártónál. Ez utóbbit szerencsére sikerült, ahogy ő fogalmazott „fájdalommentesen” megoldani, köszönhetően a természetes fluktuációnak, a nyugdíjazásoknak, illetve a felvételi stop bevezetésének. Persze 42.000 fővel még mindig a ŠKODA AUTO az egyik legnagyobb munkáltató Csehországban és világszerte.

Povšík arról is beszélt, hogy a ŠKODA AUTO csak 2035-ben fog teljes fordulatot végrehajtani, akkora már nem fog sem belsőégésű modelleket, sem pedig hibrideket gyártani. Persze ez nem is feltétlen saját döntés lesz, hiszen az EU ezt a dátumot jelölte meg a teljes átállásra.

Elmondása szerint ez egy jelentős határkő, mert nem csupán az Európai üzemekben áll végleg le a termelésük, hanem a ŠKODA AUTO összes piacán. Ez nagy vállalás, hiszen jelenleg a legdinamikusabban fejlődő indiai piac messze nem tart ott az e-mobility fejlődésében, mint Európa. Sőt, mint elmondta új piacokat keresnek Afrikában és Vietnámban, ahogyan megpróbálják visszaszerezni Kínai részesedésüket is. Amerika viszont egyáltalán nem szerepel még a távolabbi tervekben sem. (Időről-időre előkerül ez a téma, mert az 50-es években próbálkoztak Mladá Boleslavból meghódítani az USA piacait például a Feliciával – a szerk.)

Ha nem lesz minimum 5 elektromos modellünk, kemény világ jön

Jaroslav Povšík nem finomkodott. A jelenlegi állás szerint a ŠKODA AUTO 4 tisztán elektromos modellt fog gyártani a jövőben Csehországban. Szerinte ez kevés lesz ahhoz, hogy a csehországi gyárak – Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí – kapacitását lefedjék, hiszen amíg egy hagyományos autó motorja kb. 1000 alkatrészből áll, addig az elektromos változatoké ennek csak a harmada. Legalább 5, de inkább 7 modell kell ahhoz, hogy ne kelljen 10.000 embert elküldeniük.

„Az ENYAQ iV nagyon sikeres, és érkezik az ENYAQ COUPÉ iV január végén. Ezen kívül a következő OCTAVIA teljesen elektromos lesz, és vannak gyártásra érett modellek, de ezekről nem beszélhetek. Jelenleg 4 elektromos modellünk biztosan lesz.”

De ez még nem elég. A jelenlegi modellek közül a következő SUPERB már nem Csehországban fog készülni. „A SUPERB már elkerült tőlünk, de a KODIAQ még nálunk van. Érdemes lenne ennek elektromos változatát gyártásba küldeni. Mi szeretnénk ezt, és terveink is vannak arról, hogy milyen lenne.”

A kérdésre, hogy akkor a 4 jövőbeli modell közül az egyik az elektromos KODIAQ lesz, sietve hozzátette mindehhez, hogy ez csak az ő elképzelése a jövőről. A konszernnel még semmi sincs jóváhagyatva, és kemény tárgyalásokra számít, ahogyan a cégen belül is folynak ilyenek. Ötödik elektromos modellként persze a KAROQ is szóba került, de erről szintén nincs még megegyezés.

Milyen lesz 2022?

Az év felemásan indult a ŠKODA AUTO üzemeiben. Hiszen bár a gyártás kényszerűen leállt a gyárakban, sikerült 17.000 már legyártott autóba beszerelni a hiányzó félvezetőket, ezzel is csökkentve a lemaradást. Ezzel együtt a chiphiány ebben az évben is velünk marad, bár mindent elkövetnek, hogy akár a szabadpiacról pótolják a szükséges alkatrészeket.

Jut majd elég chip a konszernen belül a ŠKODA modellekbe?

Érdekes kérdés ugyanakkor, hogy a beszerzett alkatrészek miként oszlanak el a konszernen belül. Jaroslav Povšík erre a kérdésre adott őszinte válaszában kitért arra, hogy vannak preferenciák. Ennek alapja pedig a profittermelő képesség. A konszernen belül a Porsche és az Audi előnyt élvez ilyen szempontból, de a több márka – így a VW is – teljesen egyenrangúként van kezelve. Bár kiérződött Povšík szavaiból, hogy szerinte a ŠKODA-nak – a 10% feletti profitrátájával – több hiányzó alkatrészhez kellene jutnia.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!