A ŠKODA márka identitása az elmúlt 30 évben nem változott nagyobb mértékben. Ezért az új formanyelv mellett, amellyel új korszakba is lép a cseh autógyártó, kiváló alkalmat nyújt a márka arculatának modernizálására is. Az új ŠKODA logó is része ennek a modernizációs folyamatnak.
Az új arculattal az egész márka megjelenését a következő szintre emeljük. Nemcsak a termékportfóliónk fejlődik: ügyfeleink is. És ezt ideális lehetőségnek látjuk arra, hogy a márkát egy évtizedes átalakuláshoz igazítsuk, és a megjelenését úgy módosítsuk, hogy megfeleljen ügyfeleink igényeinek és elvárásainak. Új arculatunk hangsúlyozza modern és jellegzetes designunkat, és világosan megmutatja, hogy elsősorban digitális megközelítésekre törekszünk. Biztos vagyok benne, hogy ügyfeleink imádni fogják!
A változás egyik mozgatórugója a NEXT LEVEL ŠKODA 2030 stratégia volt, amely a cseh autógyártót egyre inkább az elektrifikáció és a digitalizáció irányába tereli. A márkaidentitásnak, beleértve a logó kialakítását és a márkaépítés általános megközelítését is, ehhez a két trendhez kellett alkalmazkodnia.
Korábbi cikkeink
A logó egyre intenzívebb használata a különböző digitális formátumokban arra késztetett minket, hogy a logót kétdimenziós grafikával tervezzük újra, amely a kijelzőkön és nyomtatásban is könnyebben felismerhető és jobban megkülönböztethető, mint az eddigi háromdimenziós design.
Örökzöld identitás
Az új grafikai kialakításon kívül a márka arculata más változásokon is átesett. A vállalat ezentúl a ŠKODA nevet és a hagyományos körbe zárt szárnyas nyilat külön-külön fogja használni, a név lesz a fő kommunikációs eszköz. Ez a tipográfiai logó nemcsak a ŠKODA autók hátulján jelenik meg, ahogy az elmúlt években, hanem az elején is.
Annak érdekében, hogy még kifejezőbbé tegyék, a ŠKODA szó új külsőt kapott, az S betűbe integrálták a jellegzetes „V” jelet, amelyet a cseh ABC-ben a haceknek neveznek.
Az ékezet kihívást jelentett számunkra: globális szempontból a legtöbb ügyfelünket hajlamos zavarba hozni, nem igazán tudják értelmezni. Az új formában ez a szimbólum integrálódik és beleolvad a logó szimmetriájába, míg a hazai piacon és néhány más országban az ügyfelek továbbra is felismerik majd a betűk között
A szárnyas nyíl szimbóluma is megváltozott, bár nem ilyen alapvetően. A logó első ránézésre egyszerűsödött, és mostantól sík formában jelenik meg, így a cseh autógyártó kifejezőbben dolgozhat a színekkel.
„Ez az egyszerű kétdimenziós változat különösen a mobileszközökön hatékonyabb, és rugalmasan integrálható a különböző formátumokba. Ezzel a változtatással a ŠKODA a kommunikáció még nagyobb mértékű digitalizációja felé történő elmozdulásra reagál. Az új arculat a zöld két új árnyalatát, a smaragdzöldet és az elektromos zöldet is tartalmazza. Kevés márka DNS-ében él a zöld szín olyan mélyen, mint a ŠKODA esetében. Az új árnyalatok fenntartják a kapcsolatot a történelemmel, ugyanakkor felfrissítik a dizájnt, és erőteljesebben utalnak az elektromobilitásra” – mondja Petra Mackeová.
165 tervjavaslat és több mint egy évnyi munka
Az új márkaarculaton dolgozó csapat nagyon kicsi volt, de a cég egésze támogatta munkájukat. A munka több mint egy évig tartott, és kezdetben a csapat összesen 165 javaslattal dolgozott, amelyekből fokozatosan kialakult egy három tervből álló szűkített lista. A ŠKODA ezután szigorú tesztelésnek vetette alá ezeket a változatokat, több mint 2200 válaszadó bevonásával a Cseh Köztársaságból, Németországból, Olaszországból, Norvégiából, Indiából és Izraelből. Az ő visszajelzéseik alapján a most bemutatott logóterv lett a győztes.
Minden változás kihívást jelent. Természetes, hogy egyesek nem örülnek a változásnak, míg mások támogatják azt. Az új arculat össezállításában az ügyfelek véleménye kulcsszerepet játszott, emellett mélyen a márkaértékeinkre épül. Az előzetes tesztek azt mutatták, hogy kiegyensúlyozott és progresszív változásokat értünk el a márka új arculatában, amelyek mindenekelőtt tiszteletben tartják ügyfeleinket, és egyben tükrözik stratégiánkat” – mondja Martin Pavlík.
A ŠKODA márka vásárlói és rajongói fokozatosan fognak találkozni az új logóval. Először a kommunikációs anyagokon fog megjelenni 2023-tól, és az új ŠKODA logó természetesen 2024-től az új modelleken is feltűnik majd. Az új ŠKODA logó és más márkaelemek fokozatosan megjelennek majd az autók infotainment rendszereiben és a márkakereskedésekben is.