fbpx

Az első ŠKODA SUV:

a YETI

A ŠKODA 2005-ben a Genfi Autószalonon mutatta be a YETI-t, a márka első SUV-ját. Ez a modell még csak egy tanulmányautó volt, amely a korábbi ROOMSTER koncepciót követte a sorban, és a márkától szokatlan formavilágot vetített előre. A tanulmány hatalmas siket aratott, az SUV őrület is akkor bontogatta szárnyait, így nem is volt több kérdés: a márka megkezdte a sorozatgyártású változat előkészítését.

Korábbi cikkeink

Innovatív koncepciók

Az első ŠKODA YETI koncepció után a gyár nem sokkal bemutatott egy még vonzóbb kivitelt Frankfurtban a Motor Show-n. Ez egy narancssárga színű változat volt, amely az első ülések fölött levehető tetőt, a hátsó ülések fölött pedig összehajtható vászontetőt villantott.

Amellett, hogy formailag mindkét YETI-koncepció bemutatta, hogy milyen lesz majd a modernkori ŠKODA terepjáró, a konstruktőrök számos érdekes, okos és praktikus megoldást találtak ki. Az autóknak például csak egy ablaktörlője volt elrejtve a jobb első oszlopban, az ötödik ajtó két részből állt, a padlóval egy szintbe hajtható alsó rész pedig ülőpadként is használható volt. Vagy említhetnénk azt is, hogy a csomagtartóba két kerékpár rögzítését biztosító állványt lehetett elhelyezni. Ezek mellett volt még hűtött italtartó a középkonzolon, de kivehető navigációs rendszer is. A narancssárga koncepcióban a hátsó ülések a padlóval egysíkba hajthatók voltak, így egy teljesen sík platót lehetett kialakítani. Ezek a Simply Clever megoldások már előrevetítették a szériaváltozat praktikumát.

És akkor jött Clarkson a helikopterrel

Míg a ŠKODA YETI koncepció kivitelei inkább a fiatalabb, aktív közönséget célzó outdoor és városi crossoverek voltak, a sorozatgyártású YETI sokkal szélesebb vásárlói kört tudott megszólítani. Megőrizte a koncepciók jellegzetes formatervét, de nagyobb és masszívabb lett, és fejlettebb technológia alapokat is kapott. Kevesen tudják, de a tervezés során az OCTAVIA rövidített padlólemezét használták, amely lehetővé tette az összkerékhajtás beépítését is. A YETI így egy igazi SUV lett, rendkívül praktikus és variálható belső térrel, amelynek jó tulajdonságait az autós tévéműsorok fenegyereke, Jeremy Clarkson is dicsérte, miután kipróbálta. „A YETI a világ legjobb autója” – mondta annak idején a műsorvezető, aki egy kátyús úton egy híres sportautóhoz hasonlította az autót, tűzoltócsapatot engedett át rajta, majd egy égő házon hajtott át vele. A teszt végén pedig egy helikoptert szállt le az autó tetejére. Később a YETI egyik utódjának, a KODIAQ SUV-nak is sikerült valami hasonló.

A sorozatgyártású YETI formaterve tiszteletben tartotta az eredeti koncepció szellemiségét. Amellett, hogy ezzel a vásárlók kegyeit is szerették volna elnyerni, ennek több gyakorlati oka és haszna is volt. Ilyen például a merőleges hátsó rész. Bár a sorozatgyártású modell nem kapta meg a karosszériaoszlopokba épített függőleges hátsó lámpákat, ez a kialakítás növelte az autó használati értékét, miközben csökkentette a belső tér napfény általi felmelegedését. Ez fontos szempont volt, hiszen az utastér a nagy üvegfelületeknek köszönhetően roppant világos volt.

2009-ben, amikor a YETI piacra került, a terepjárók közel sem voltak olyan népszerűek, mint manapság. Ennek ellenére a YETI azonnal sikert aratott. És ahogy a terepjárók népszerűsége nőtt, úgy nőtt ennek a modellnek a népszerűsége is. Ennek eredményeképpen a tervezők eljátszhattak a gondolattal, hogyan lehetne bővíteni a YETI modellkínálatát.

ŠKODA YETI pick-up

A ŠKODA csak a közelmúltban hozta nyilvánosságra, hogy 2012 és 2013 fordulóján a YETI alapján készített egy pick-up prototípust. A haszonjármű kialakítása szerkezetileg szokatlan. „Az elejét nagyrészt a sorozatgyártású YETI-ből vették át, míg a hátsó műszaki alapok, beleértve a tengelyt, a felfüggesztést és a futóművet, a Volkswagen Caddy Maxból származtak. A hátsó karosszériaelemeket természetesen a tervezők ehhez a kialakításhoz szabták” – mondja Martin Kadlec, a ŠKODA Tesztkarosszéria-fejlesztési Központjának munkatársa, aki részt vett a pick-up fejlesztésében.

Az eredmény egy nagyon praktikus pick-up lett, amelyet egy 125 kW-os 2.0 TDI motorral és 4×4-es hajtással szereltek fel. Míg a klasszikus YETI hossza 4223 mm volt, a pick-up hossza 4876 mm-re nőtt. Ez a növekedés nagy részt a megnövelt tengelytávnak (2578 mm-ről 3006 mm-re), illetve a megnövelt hátsó túlnyúlásnak (985 mm helyett 768 mm) volt köszönhető. A raktér mérete 1 936 x 1 170 mm volt, a rakodómagasság pedig egy kompakt pick-uphoz képest szokatlanul alacsony, mindössze 625 milliméter. Bármennyire is praktikus volt a végeredmény, ma már tudjuk, hogy nem került sorozatgyártásba.

YETI Kína számára

Ennek ellenére készült megnövelt tengelytávú modell a ŠKODA YETI-ből. Ez lényegében a 2013-as frissített modell egy változata volt, és kizárólag a kínai piacra szánták. A kínai vásárlók nagy hangsúlyt fektetnek a hátsó ülések előtti helykínálatra, ezért a tengelytávot itt 2638 milliméterre növelték meg, ami 60 mm-rel több, mint a normál változatnál.

A modell játékos gyökereit 2014-ben a YETI Xtreme koncepcióval idézték meg, amelyet a híres Wörthersee-i GTI-találkozón mutattak be.

A ŠKODA YETI 2017-ig gyártásban maradt, és rendkívül sikeres modell lett, amelyből összesen több mint 630 000 darabot adtak el. Ma két modell követi nyomdokait a márka kínálatában. A ŠKODA YETI-hez külső méretekben a KAMIQ áll igazán közel, míg igazi utódja a kínálatban a ŠKODA KAROQ lett.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!