fbpx

Miért nem esik egybe a modellév és a naptári év?

Egy újautó modelléve és gyártási éve gyakran nem esik egybe. Ez azt jelenti, hogy különösebb erőfeszítés nélkül tudsz te is 2023-ban gyártott 2024-es modellt vásárolni. De mi ennek az oka és kinek jó ez?

Először is tisztázzuk, hogy mit is jelent a modellév. Amikor egy új modellt bemutatnak a gyártók, az általában a legkorszerűbb megoldásokat tartalmazza műszaki szempontból, és az is biztos, hogy mindenben megfelel a törvényi előírásoknak, hiszen enélkül nem kapná meg a típusengedélyt, ami a feltétele annak, hogy egy modell a kereskedésekben megvásárolható legyen.

Parkolás

Egy modell azonban kevés kivételtől eltekintve nem egy-két évig marad a kínálatban, hanem – márkától függően – 6-8 évig. Ezt hívjuk a modell életciklusának. Ez a 6-8 év viszont nagyon hosszú idő, és ennyi idő alatt a vásárlók nem csupán az autók külsejét unják meg, de a versenytársak is piacra lépnek frissebb modellekkel. Sőt, nagyon gyakran a törvényi előírások is változnak, elég például az Euro károsanyagszabályozásokra gondolni. Ezért a gyártók az életciklus felénél általában tartanak egy nagyobb, átfogóbb frissítés, ezt szokás faceliftnek hívni.

Modellév és a futószalagok

Ez eddig rendben van. De miért nem lehet a naptári évekkel egybeesően megtenni ezt? Lehet, illetve lehetett, hiszen egy ideig ezt így is tették a gyártók. Aztán minden megváltozott. Ha meg akarjuk fejteni a dolgot, akkor elég messzire kell menni időben és térben egyaránt, egészen a harmincas évek Amerikájáig. Akkoriban a gyártók sokkal gyakrabban mutattak be új modelleket. Ez a futószalagok korában azt jelentette, hogy azokat át kellett szerszámozni az újdonság igényeinek megfelelően, ami a gyártás leállásával járt. Ez napjainkban sincs másként egyébként.

Közeleg az OCTAVIA frissítése

Tehát ahhoz, hogy a következő év januárjában új modellek gördülhessenek le a gyártósorokról, az előző év végén le kellett állni a gyártással, gyakran 1-2 hónapra. Mivel akkoriban a gyári munkások az ilyen leállások idejére nem kaptak fizetést, ezért pont a kereskedelem legfontosabb időszakában fogyott el pénzük és tűnt el a vásárlóerejük. Ennek megelőzésére a harmincas évek közepén Franklin D. Roosevelt amerikai elnök rendeletben szabta meg, hogy az autógyártóknak az előző naptári év őszén kell gyártásba küldeniük új járműveiket, „hogy megkönnyítsék a foglalkoztatás szabályozását az autóiparban”. 

Modellév

Azóta sok dolog változott, az autógyártók mégis megtartották ezt a szokásukat. Persze a Covid, és a beszállítói láncok akadozása azért ezen is változtatott. A Škoda például jellemzően a 22-25. hét környékén végezte el korábban a modellév-váltást, manapság ez akár 10 héttel is későbbre tolódhat. Ilyenkor a legtöbb esetben ugyanúgy leállnak a gyárak, hogy a szükséges éves karbantartásokat és átalakításokat megtehessék. Ám ilyenkor ma már nem maradnak fizetés nélkül a dolgozók, hiszen jellemzően az éves nagy szabadságokat adják ki ilyenkor a márkák. Tehát az alapvető ok ugyan megváltozott, annak hátterében, hogy a gyártási év és a modellév napjainkban is eltér egymástól ma sincs más oka, mint a gyártók jól felfogott gazdasági érdeke.

Skoda RS modellek

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!