fbpx

Lakókocsit vontatva nyaralni menni? Az Enyaq-nak nem kihívás!

Sokan szeretnek kempingezni, de nem sátorban, hanem lakókocsikban. Te is azt gondolod, hogy ez nem igazán lehetséges elektromos autóval a vontatás jelentette többletfogyasztás miatt? Akkor ismerd meg Hudák József Bálint nyári élményét, amiben az élményt nem csak a kempingezés jelentette!

Sokáig tartotta magát az a hit, hogy elektromos autóval nem lehet hosszabb távra utazni, mert 20 percenként meg kell állni órákig tölteni. Nos, ezt már sokan és számos alkalommal cáfolták, így erre most nem is vesztegetnénk sok szót. Ugyanakkor a nyári utazások egy másik kedvelt formáját még tapasztalt villanyautósok sem vállalják még be túl gyakran, pedig Bálint idei nyaralása a legjobb bizonyítéka annak, hogy nem kell tartani tőle.  

Lakókocsi, vontatás, Enyaq iV

Sokan azt hiszik, hogy elektromos autóval nem lehet vontatni, aki pedig tudja, hogy lehet, az is azt tartja, hogy a sokszorosára nőtt fogyasztás miatt nem igazán érdemes.

„Már amikor konfiguráltam a Škoda Enyaq-ot (mert vagy ezerszer megtettem), már akkor izgatott a vontatás témaköra. Egyrészt azért, mert a villanyautózás hajnalán, 5-6 évvel ezelőtt, el kellett engedni még a gondolatát is annak, hogy egy utánfutót vagy egy lakókocsit vontatni tudjak. Őszintén szólva el is engedtem a dolgot és bele is törődtem. Viszont az Enyaq olyan finomságokat ígért, ami miatt mindenképpen kellett rá az amúgy nagyon menő kihajtható vonóhorog.” – mondja Bálint.

Az Enyaq nem csak egy vonóhorgot ad a pénzedért

Amikor valaki ránéz az árlistákra, mindig elkerekedik a szeme, hogy miért kerül egy vonóhorog annyiba, amennyibe. Pedig ahogyan a hagyományos autóknál, úgy az elektromosoknál is számos módosítást hoz magával az opció, nem csupán egy vonószemet.

„Olyan dolgok járnak együtt ezzel az opcióval, mint a navigációs rendszer vontatóbarát verziója, vagy a vontatmánnyal tolatást segítő vezető vonal és még a vezetés támogató rendszerekben is állítgatható részt kap, ha felakasztunk valamit mögé! Szóval hiába az volt az elsődleges szempont, hogy egy súlyfaragott, csak hátsó kerekes, alacsony pályázós autót vegyünk igazán hosszú utakra, mégis elcsábított a 750 kg-os fék nélküli, és az 1000 kg-os fékezett vontatás lehetősége!” – indokolja döntésüket Bálint.

Miért az Enyaq?

Mindig érdekes, amikor egy tényleges vásárló és tulajdonos döntéseit ismerhetjük meg az a modell kiválasztásával kapcsolatban. Bálint érvei a következők voltak az Enyaq iV mellett:

„Vállalkozói életmód egyébként is kihegyezi az ember érzékeit amikor döntést kell hozni. Számomra hozzá jött a család. Egy 5 és egy 11 éves került a képletbe. Imádunk utazni, így egy olyan autót szerettünk volna, amivel egész Európát bejárhatjuk.

Ez utóbbi feltételt több gyártó modellje is teljesíteni tudja, viszont a piacot alaposan felmérve egyedül a Škoda Enyaq adta azt az élményt, amivel a hátsó sorban ülve is élvezet autózni! Sok apró részlet teszi igazi családi autóvá. Az okos és praktikus megoldások, mint a sötétítő roló a hátsó ablakokon, a pohártartós asztal az első ülések háttámláján, a lehajtható fejtámla, amivel kényelmes a pihenés az utazás közben olyan extrák, amivel így egyben semelyik gyártó sem kényezteti a hátsó utasokat. Pont ezekért imádják a gyerekek is.

Az is nagyon tetszett, hogy úgy tudtuk konfigurálni, hogy a hatótávolságot is ki tudtuk maxolni. Például számunkra felesleges extrákat nem kellett megvennünk, viszont választhattuk hozzá az alacsonyabb hasmagasságot.

Nagyon jó választás volt! Be is jártuk már az első nyáron Németországot, Ausztriát, Olaszországot, Szlovéniát, Horvátországot, Szlovákiát, Csehországot, Romániát. Sőt! Olyan könnyedén és töltési para nélkül, hogy most még messzebbre tervezünk a következő nyárra! Mi megtaláltuk tökéletes családi villanyautót!”

Persze nem mindegy, milyen lakókocsit akasztunk mögé

Ne legyünk álszentek, nyilván nem mindegy, hogy egy konyhakredencet akasztunk hátra, vagy egy modern, korszerűen tervezett lakókocsit. Hiszen a légellenállás többszörösére tudja növelni bárminek fogyasztását, tehát igaz ez elektromos és hagyományos modellre egyaránt.

Széles mosollyal olvastam tavasszal, hogy a török Carpento lakókocsigyár kifejezetten könnyű verziókat dob piacra 3-4-5 személyes verzióban, amit villanyautóval vontatáshoz kimondottan ajánlanak” – folytatja Bálint, és azt is hozzá teszi, hogy a mosoly addig tartott csak, amíg kis utánajárással kiderített, hogy várnia kell, amíg hozzánk is megérkezik a Carpento. De nem adta fel, és így most augusztusban egy Carpento 360-sal indult a család nyaralni.

„Közeledett a nagy nap, viszont a bérbeadó hívott, ha szeretném, akkor két nappal előbb is át tudom venni a lakókocsit. Gondoltam szuper, mert a kirándulás sokkal kényelmesebb lesz, ha nem aznap veszem át. Kaptam az alkalmon és gyorsan töltőre dugtam a Skodát. Gyönyörű napos és szélcsendes nap egy tesztre. Elindultam hát a 180 km távolságra lévő lakókocsiért, Bajáról Alsónémedibe.” Saját bevallása szerint a Teslát használó ismerősöktől hallott 30 kWh-s száz kilométerenkénti vontatós fogyasztás miatt biztonsági játékot tervezett. Odafelé megállt, hogy kicsit töltsön egy Ionity állomáson:

„A szokásos GPS szerinti 130-as pályatempóval 169km-t, 20,5 kW/100km fogyasztás mellett tettem meg, 53%-os töltöttséggel érkeztem oda. Gyorsan töltőre akasztottam, ami a „Plug and Charge” funkció miatt magától indult is, és a magas töltöttség ellenére gyorsan, 117 kW -os sebességgel töltött. 10 perc múlva már 76%-kal indultam a csak 12 km-re lévő Alsónémedibe.”

Itt, miután a papírmunkával végeztek, kiengedte az elektromos kioldású vonóhorgot, és könnyedén az Enyaq után akasztotta a Carpenter 360-ast.

„Tartottam a hazaúttól, hogy véget nem érő utazás érzetét adja, de nem!

Haza ugyanaz az volt az útvonal, viszont a tempóm miatt – (jó, ha mindenki tudja, hogy vontatni autópályán maximum 80 km/h-s sebességgel lehet – a szerk.) – a kamionok közé kényszerültem a külső sávba. Az ő tempójukkal, de nem mögöttük bujkálva indult az út haza. Még mindig bennem volt a para a 30 kWh/100 km körüli fogyasztás miatt, viszont az első 50 km megtétele után már látszott, hogy minden különösebb gond nélkül menni fog a dolog. Egészen hihetetlen, de 13%-os töltöttséggel, hatótávpara nélkül, 23,2 kWh/100km fogyasztás lett a 180km átlaga, és mindössze fél órával volt hosszabb maga az utazás!” – összegzi az első út tapasztalatát Bálint.

„Lakókocsival nyaralni mennetek jó lesz ha mindenki egyetért én nem ellenezem”

Hogy mi a tanulság? Lakókocsit vontatva elektromos autóval is fun nyaralni menni. Hiszen a fogyasztást nem növeli meg drámaian, ez mindennel megpakolva 23,8 kWh volt 100 kilométeren Bálintnak. Persze ehhez az is kell, hogy a lakókocsi a partnerünk legyen ebben. Az utazási idő pedig az Enyaq gyors töltési képességének köszönhetően nem a töltések miatt lesz hosszabb – ezeket mosdószünet és étkezések alatt simán letudhatjuk – hanem azért, mert vontatunk. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az Enyaq vontatmány asszisztense nem csak akkor van segítésünkre, amikor felcsatoljuk a lakókocsit, hanem az ESP és a navigáció is figyelembe veszi azt, akkor tényleg nincs több érv a dolog ellen, és nem kérdés, hogy hová tennénk a vesszőket az alcímben. 

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!