fbpx

Az új Superb – a legújabb „made in Pozsony” Škoda

A vadonatúj Škoda Superb, legyen az limuzin vagy Combi, Pozsonyból indul útjára a vásárlókhoz. Kevesen tudják, de nem ez lesz az első Škoda modell, amely itt készül a szlovák fővárosban.

A Superb első három generációját 2001 óta a csehországi Kvasiny-ban gyártják, de a negyedik generáció már hamarosan Pozsonyban gördül le a gyártósorról. A Pozsonyi Autógyár (helyi nevén BAZ) néven az 1970-es évek elején alapított autógyár nemcsak alkatrészeket szállított Mladá Boleslavba, hanem teljes Škoda gépkocsikat is gyártott, például a Garde és a Rapid kupékat, amelyek a maguk idejében nagyon népszerűek voltak. A Škoda Citigo pedig az egyik legutóbbi modell, amely itt készült.

Nehéz kezdetek

Amikor 1971. július 1-jén megalapították a Devínska Nová Ves kerületben található Pozsonyi Autógyárat, úgy gondolták, hogy ez a gyár középkategóriás személyautókat fog gyártani. A tervezett licencgyártás helyett úgy döntöttek, hogy a Škoda 720-asra összpontosítanak, amelyet akkoriban Mladá Boleslavban fejlesztettek. A klasszikus koncepcióautót, amelynek elsől lévő motorja a hátsó kerekeket hajtotta, szedánként és praktikusabb kombi változatban is kínálták volna. A projekt azonban nem jutott túl a prototípus stádiumon, és jegelték.

A pozsonyi autógyárban a modern berendezésekbe, köztük a nagy kapacitású prés- és hegesztőüzemekbe történő nagyvonalú beruházás majdnem semmivé foszlott. A gyár sokáig csak tartozékok és más csehszlovák autógyártóknak szállított alkatrészek vagy részegységek gyártására szorítkozott, például ajtópántok és váltóalkatrészek gyártására a Škoda modellek számára. A termékpalettát ipari robotokkal és manipulátorokkal egészítették ki.

A menő Garde

A legelső Szlovákiában sorozatban gyártott autó a Škoda Garde kupé volt, a csehszlovák autótervezés egyik csúcsteljesítménye. A Garde gyártása 1982 áprilisában került ide a csehországi Vrchlabíból. Három év alatt négyezer darabot gyártottak a népszerű modellből.

A pozsonyi tervezők nem akartak a háttérben maradni, ezért a Garde alapján kifejlesztették a saját BAZ Škoda 743 Locusta kupéjukat. A Garde-t egyedi külseje és mindenekelőtt a jugoszláv Zastava márka (Fiat licenc) motorja, amely az első kerekeket hajtotta, emelte ki az akkori csehszlovák modellek közül. Egy másik érdekes projekt, amelyet a BAZ gyárban fejlesztettek ki, az 1982-1983-as Furgonet könnyű haszongépjármű volt, amely a Škoda 105/120 szedánon alapult. A motor hátul maradt, ebben az esetben a tágas, dobozszerű karosszéria padlója alatt. A Locustához és sok más projekthez hasonlóan azonban ez sem jutott túl a prototípus stádiumon.

A következő időszakban a pozsonyi gyár csarnokaiban folytatódott a váltóalkatrészek és egyéb alkatrészek gyártása, elsősorban a Škoda 130/135/136, Rapid és Favorit modellek számára, de a Škoda 1203 könnyű haszongépjármű számára is, amelynek gyártása a csehországi Vrchlabíban kezdődött, majd a szlovákiai Trnavába került.

1991: a VW szárnyai alatt

1989 és a kommunista államgazdaság megszűnése után megkezdődött a csehszlovák vállalatok számára az erős stratégiai partnerek keresése. A Pozsonyi Autógyár esetében a komoly jelöltek között szerepelt a General Motors, a Renault és a Volkswagen. Akárcsak a Mladá Boleslav-i Škoda esetében, a VW, az akkor már legnagyobb európai autógyártó ajánlata volt a legmagasabbra értékelve. A konszern 1991 márciusában többségi tulajdont szerzett a vállalatban, később egyedüli tulajdonosává vált, és a vállalatot VW Slovakia névre keresztelték át. Ma összesen mintegy 11 000 alkalmazott dolgozik a VW Slovakia pozsonyi, stupavai, martini és kassai üzemében.

Az új korszak első modellje Pozsonyban a harmadik generációs Volkswagen Passat (B3) volt, a Variant Arriva kombi gyártása 1991. december 21-én kezdődött. Ezt követte a sebességváltók gyártása, majd a Volkswagen-csoport összesen öt márkájának más modelljei is gyártásba kerültek, a VW Golf és a Polo mellett. A vállalat fejlődésének másik mérföldköve a Volkswagen Touareg és a Porsche Cayenne nagy SUV-k gyártásának 2002-es elindítása volt, amelyekhez később az Audi Q7 is csatlakozott.

A Škoda 2008-2011 között az Octavia modell formájában tért vissza Pozsonyba. Ezt követte a Škoda Citigo gyártása (2011-2021), majd 2019-től a Mladá Boleslav-i márka első sorozatgyártású elektromos járműve, a Škoda Citigoe iV.

A népszerű Karoq SUV szintén Szlovákiában készül egy ideje.  Most a szlovák gyártású autók kínálata az új Superb és Superb Combi modellel egészül ki.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!