fbpx

Octavia TS: duplázás 60 évvel később az Akropolisz Ralin

1963-ban egy Škoda Octavia TS (Touring Sport) nyerte meg a túraautó kategóriát a 11. Akropolisz Ralin. 60 évvel később a motorsport és a Škoda modellek szerelmesei előtt sikerült megismételnie ezt a győzelmet.

Amikor a Škoda alkalmazottai 1963. június 15-én kezükbe vették a céges újságnak, a Ventilnek a legújabb számát, egy kis görögországi távírat másolatát találták benne, amely igazi örömhírt közölt velük. Habár a telex egy hónappal korábbi eseményről szólt, és Minas Vourdoubakis pilóta nevét kissé elírták, az üzenet világos volt – egy Škoda Octavia TS, 99-es rajtszámmal nyerte meg a túraautók kategóriáját a 1000-1300 cm³-es osztályban a híres és nagyon kemény Akropolisz Ralin. Sőt, még meg is köszönték nekik. Bár az 1963-as szezonra ez az esemény tette fel a koronát az Octavia TS számára, az egész év emlékezetes marad.

Hiszen kategóriájában a Škoda nemcsak az Akropolisz Ralin győzött, hanem a híres Monte-Carlo Ralin és az Osztrák Alpenfahrton is. És éppen ezek a sikerek inspirálták Oldřich Kovařík bátor ötletét: „Ismételjük meg ezt újra most, 60 évvel később!”

„A Škodák különleges helyet foglalnak el a szívünkben”

A domažlicei kis faluban található csarnok tökéletesen beleillik a helyi ipari övezetbe. Kívülről semmi sem utal arra, milyen kincseket rejt. Csak egy ott parkoló dobozos pótkocsi utal arra, hogy jó helyen járunk. De amint belépünk a csarnok bejáratán, a padlón látható Škoda logó már nem hagy kétséget afelől, hogy a cseh autógyártó sporttörténetének szerelmeseinél járunk. Az örök jókedvű Oldřich Kovařík Jr. meg is indokolja rajongásukat: „Apám, testvérem és én körülbelül 25 éve gyűjtjük a Škodákat, így mára már igazán teljes a gyűjteményünk, sok olyan autóval, amelyek motorsport történelmet írtak a Škodánál.”

Így azon sem lehet csodálkozni, hogy a csarnokban több tucat másik autó között megtalálható egy, az Acropolisz Ralin résztvevő modell színeiben restaurált Škoda 130 RS, egy Felicia Kit Car és még egy Octavia WRC is. De, amit most a leginkább érdekesnek találunk, az az Octavia TS, amely azóta a görög porral belepve áll a csarnok bejáratánál, mióta visszatért a raliról.

Egy emlék 1963-ból

Az Octavia TS-t 2016 óta Oldřich Kovařík apja vezeti, aki négy bajnokságot nyert a Cseh Köztársaságban az 1. kategóriában, amelyben a legidősebb autók indulhatnak. „Miután tavaly két meglehetősen nagy eseményen vettünk részt, a Csehországi Rally Vltaván és az Osztrák Rally Weizen, meggyőztem apámat, hogy vegyen részt az idén az európai veterán autók bajnokságán, és tegyük még teljesebbé bele a szezonunkat,” mondja Oldřich Kovařík, hozzátéve, „Mivel minden költséget magunk finanszírozunk, logikus, hogy néhány eseményt kihagyunk. De ez nem egyedi dolog, sok versenyző teszi ezt.” A szezon a hazai Rally Vltavával kezdődött, és júniusban az Octavia TS győzött az Osztrák Rally Weizen. Ennek az útvonalnak egy része megegyezik az 1963-as Alpenfahrt útvonalával, amely szintén győzelmet hozott anno a Škoda számára.

Augusztusban a finn rali következett Kovaříkéknak, amely egy rendkívül gyors verseny. Sajnos az utolsó napon egy repedt főtengely miatt a 2. helyről ki kellett állniuk. A csapat számára a szezont megkoronázó esemény novemberben jött el az Akropolisz Ralin Görögországban, ami a legkeményebb volt mind közül. „Ha a Monte Carlo idén szerepelt volna az Európai Bajnokság programjában, biztosan neveztünk volna, hiszen az Octavia TS ott is nyert 1963-ban,” teszi hozzá Oldřich Kovařík.

Imádják a Škodákat Görögországban

Két versenycsapat és egy háromfős szervizcsapat indult el a domažlicei körzetből az Akropoliszra. A szervizcsapat nemcsak az Octavia TS-t vitte Görögországba, hanem Oldřich Kovařík Jr. által a ralin vezetett Škoda Favoritot is. „A Škodáknak továbbra is nagyon jó a hírnevük Görögországban, a rajongók imádják őket,” mondja Oldřich Kovařík, hozzátéve, „A rali alatt a nézők folyamatosan odajöttek hozzánk, hogy meséljenek a Škoda motorsporttörténetének híres pillanatairól, különösen Emil Trinerről és Pavel Siberáról.”

Az Octavia TS a minden modell számára megterhelő kavicsos versenyen indult, amely, beleértve a transzfereket is, ezer kilométer hosszú volt, és 167 versenyszakaszból állt. A volán mögött Oldřich Kovařík Sr. ült, mellette a tapasztalt navigátor, Petr Dufek volt. Az autó megbirkózott a kihívásokkal teli poros és köves szakaszokkal, és az egyetlen probléma egy repedt acélfelni volt, amelyet sikerült gyorsan a pótkerékre váltani. „Görögországban az Octavia TS teljes mértékben bizonyította híres megbízhatóságát és robosztusságát,” mondja Oldřich Kovařík, majd hozzáteszi, „Bár nem sok csapat indul az 1. kategóriában, ez a Škoda bőven felveheti a versenyt egy Ford Escort TwinCammel,  a Porsche 911 S-el, a BMW 2002ti-vel, az Alfa Romeo Giuliettával vagy akár még egy Renault Alpine 110-nel is.”

Igazán boldogok lehettek a célba érkezés után. Az Octavia TS nemcsak az 1. kategóriát és annak A1 alcsoportját uralta az Akropolisz Ralin, de a cseh csapat hozta el a trófeát a teljes Európa-bajnokság 3. helyéért. Nem csoda, hogy Oldřich Kovařík széles mosollyal az arcán meséli a történetet. „Valójában most már ugyanaz a trófea van nálunk otthon, mint amilyen Honza Kopeckýnél van!”

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!