fbpx

Crystallinium: a Škoda modellek új ékszere

Crystallinium. Akár egy képrengényhősös film szuperkristálya is lehetne, de nem az. És szuperképessége sincs, hacsak nem tekintjük annak, hogy az új Škoda Superb és Kodiaq modellek LED Matrix fényszórói magukkal ragadóak. Crystallinium ugyanis itt található. Ez a dizájnelem kiemeli a fényszórómodulok kontúrjait, és innovatív, összetéveszthetetlen megjelenést kölcsönöz nekik.

A Škoda modelleken már megszokhattuk, hogy a hagyományos Bohémiai üvegművészetet igyekeznek megidézni valamilyen dizájnelem formájában. Az apró, kék Crystallinium fényelem egy ilyen meglepő részlet, amely az üvegművészet iránti tiszteletet új formába önti.

„Kerestük a módját annak, hogy az új modellek lámpáinak megjelenéséhez még több hozzáadott értéket adjunk. Kollégám, Martin Paclt pedig előállt a színhasználat ötletével. A színeket az üveggyártásban is használják, ez inspirálta a Crystallinium kialakítását” – mondja Petr Nevřela, a Škoda Design fényszórótervezési szakértője.

A színhasználat célja, hogy új hatást keltsen a fényszórókban, és a lámpák bekapcsolásakor meglepetést okozzon. De bármennyire is triviálisnak tűnik, egyáltalán nem volt könnyű Crystalliniumot kifejleszteni és megvalósítani. „A homologizációs szabályok nem engedik, hogy a megadott színtől eltérő szín világítson előre” – mutat rá Petr Nevřela. Ezért nem használnak más színeket az autó lámpáiban. Ez azt is jelenti, hogy ha a tervezők a fényszórókban akarták használni az új színelemet, nemcsak a homologizációs feltételeknek való megfelelést kellett megtalálniuk, hanem az egész elemet teljesen a nulláról kellett kifejleszteniük.

„A műszaki fejlesztési osztályon nagyszerű csapatunk van az optikai szimuláció és más szakterületek szakértőiből, így velük együttműködve finomhangoltuk az elemet, hogy az megfeleljen a homologizáción” – mondja Nevřela mosolyogva. Minden modellnél egy tervező dolgozott a formatervezésen, míg a műszaki fejlesztésben egy egész, különböző szakterületeken dolgozó csapat vette át a feladatot, hogy megfelelő megoldást találjanak.

A homologizációs követelményeknek végül úgy tudtak megfelelni, hogy kölönleges formát adtak ezeknek az elemeknek, így mindkét LED-modul oldalára helyezték őket. „Ugyanakkor több okból is kerestük a módját annak, hogy ezt az elemet a fényszóróban már meglévő fénnyel világítsuk meg. Egy külön fényforrással nem csak a költségeket növelnénk, hanem a fényszóróba illeszkedés szempontjából is újabb problémákat generálnánk” – magyarázza Nevřela.

A fényszóró megfelelő kialakítása mindig minden irányban néhány milliméteren múlik: a tervezők igyekeznek alacsony és hosszúkás fényszóró megjelenést elérni, és a fényforrásokat a lehető legközelebb akarják elhelyezni az autó széleihez. A lámpák így vizuálisan szélesítik az autót, és megfelelő arányokat adnak neki. Viszont minden olyan extra részlet, amelyre a technikai tervezés szempontjából szükség van, megzavarhatja a kívánt egyensúlyt.

Végül a mérnököknek és a tervezőknek sikerült megtalálniuk a módját annak, hogy a Crystallinium számára néhány fénysugár jusson át a LED-modul belső részéből, amely egyébként minden oldalról gondosan körül van zárva, hogy fény csak oda jusson, ahová kell. „Tulajdonképpen szándékosan csináltunk ott egy precízen kialakított rést a megfelelően szabályozott fényelosztás érdekében” – mondja Nevřela. Az elem formájával végül sikerült elérniük, hogy az egész fényszóró megfeleljen a homologizációs követelményeknek, és ne világítson előre olyan színben, ami nem megengedett.

„Az első terelőlapok dőlésszöge megvédi az előírt fénymérési területet” – magyarázza Nevřela. A megvilágított Crystallinium elem polikarbonátból készült, ami lehetővé teszi az előírt átlátszó felület és a színes felület nagy pontossággal és élességgel történő szétválasztását. „Ez a kristálydesign egyik legszebb megjelenési formája” – teszi hozzá Nevřela mosolyogva.

Ezek után a megfelelő szín kiválasztását már gyerekjátéknak tűnő feladatnak gondolhatnánk. „A Škoda márkát régóta a zöld árnyalataival azonosítják, de mi nem akartuk, hogy ez korlátozzon minket. Bár a zöld nem nézett ki rosszul, azt a színt kerestük, amely a lehető legjobban illeszkedik a széles karosszériaszínválasztékhoz. Ez az egyik oka annak, hogy végül a hűvös kék mellett döntöttünk” – mutat rá Nevřela. Persze az is szerepet játszott, hogy a hűvös kék fényt a fejlett technológiákhoz társítják gondolatban az emberek. A Kodiaq és a Superb fényszórói pedig minden szempontból a csúcstechnológiát képviselik. Persze ez nem jelenti azt, hogy ez az új megoldás azonban ne jelenhetne meg más, jövőbeli Škoda modellekben is.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!