fbpx

Mennyire új a belépő 1.5 TSI?

A megújult Octavia alapmotorja a négyhengeres 1.5 TSI lett. Ez nem az a motor, amit eddig ismertünk, a teljesítménye is kisebb.

Amióta megjelentek a kínálatban a háromhengeresek alapmotorok az autókban, azóta hallatják hangjukat azok, aki szeretnék vissza a plusz 1 hengert az alapmotorokhoz is.

A megújult Octavia bemutatóján kiderült, hogy kérésüket meghallgatták, hiszen csak négyhengeresek alkotják az frissített modell erőforráspalettáját. De ez az 1.5 TSI mennyiben különbözik attól, amit eddig is ismertünk? A kérdésre Michaela Sklenářova, a Škoda sajtószóvivője adta meg a választ.   

Persze, gyengébb. És még valami?

Ha pusztán az adatokat nézzük, már az első pillantásra is látszik, hogy a legnagyobb különbség az eddig ismert 1.5 TSI-hez képest a teljesítményben és a nyomatékban van. Hiszen az új motor 115 lóerős teljesítménye szemmel láthatóan is elmarad az 150 lóerős változattól. Ezt sok módon érheti el egy gyártó. A legegyszerűbb, ha elektronikusan korlátozzák a teljesítményt. De a Škoda is ezt az utat választotta?

A szóvívő elmondta, hogy mindkét 1.5 TSI motor felépítését tekintve azonos. Miller égési ciklust és változó geometriájú turbófeltöltőt használnak hozzájuk, a szívórendszer, a hűtőrendszer, a kipufogórendszer, a motor rögzítése és a kapcsolódó sebességváltók is azonosak. A DQ200-as automata sebességváltóval párosítva pedig mindkét motor mild-hibrid technológiával rendelkezik. A különböző teljesítményeket a motorvezérlés megváltoztatásával érik el. 

Mindkét motor ACT+ rendszerrel van felszerelve. A hengerkikapcsolás kizárólag alacsonyabb terheléseknél és motorfordulatszámoknál működik, de mindkét teljesítményváltozatnál ugyanúgy használják a technológiát.

Jó, akkor veszek 115 lovas 1.5 TSI-t, és „megcsippelem”, oszt jónapot!

Ez egy logikus lépés lenne főleg, ha a hagyományos magyaros fifikát nézzük. De nincs jó hírünk. Ugyanis 2023-tól az európai piacra szánt összes új motorvezérlő egységet új biztonsági funkciókkal látják el, hogy megfeleljenek a járművek kiberbiztonsági szempontból történő jóváhagyására vonatkozó egységes rendelkezéseknek az ENSZ-EGB 155. számú előírása szerint. 

Ez szigorúan hangzik, de mit jelent magyarul? Röviden: nem lehet „megcsippelni” a motorokat. Többszintes védelem épül a motorvezérlés köré. Például a beállítások, a szoftver vagy egyéb paraméterek módosítása előtt a vezérlőegységeket „fel kell oldani” egy speciális szerverre való bejelentkezéssel, ahol a technikus engedélye után az egységet korlátozott ideig lehet módosítani. Az engedélyezett felhasználók száma a szerveren szigorúan korlátozott és ellenőrzött. Az összes műveletet a rendszer figyeli és archiválja a szerveren a visszamenőleges elemzések céljából.

De beépített védelem is van. A Škoda modellek vezérlőegységei mind a szoftverek, mind az adatok és egyéb jellemzők manipulálása ellen védettek. Például ellenőrzőösszeg-módszereket és szoftveres ellenőrzést alkalmaznak a bemeneti jelek hitelességének ellenőrzésére. Ha szoftver illetéktelen beavatkozást észlel, blokkolja a vezérlőegységet, és az indításgátló figyelmeztető lámpája kigyullad, az autó pedig nem mozdul.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!