fbpx

Elektromos autó extrák: miket

rendeljünk hozzá mindenképpen?

Egy autó nem befektetés, hanem használati tárgy. Mégis, ha az új autó konfigurálásánál jól válogatunk, sokkal jobban fogja tartani az értékét és eladni is könnyebb lesz a későbbiekben. Nincs ez másként egy elektromos autó extrái esetében sem. De miket rendeljünk meg hozzá mindenképpen? Ezeket vesszük számba az ENYAQ iV 60 Perfect segítségével.

Korábbi cikkeink

Most, hogy újra él az elektromos autók vásárlását támogató állami pályázat, sokan gondolkodnak el a vásárláson. Sokaknak azonban ez egy teljesen ismeretlen vidék, és a döntést az sem segíti, hogy a listán olyan tételek is szerepelnek, amik elő sem fordulnak a hagyományos autóknál. Ilyen például rögtön az akkumulátor.

Mekkora legyen a „tank”?

Elektromos autó vásárláskor még inkább igaz a mondás, hogy a használati igényeinkhez válasszunk autót. Ahogyan második autónak, az óvodába rohangálni sem célszerű kétliteres turbódízelt választani, úgy itt is igaz, hogy ne azt tartsuk a szemünk előtt, hogy nyaranta leugrunk egyszer az Adriára. Hiszen arra számos más megoldás is létezik ahelyett, hogy milliókat költenénk a nagyobb akkumulátorkapacitásra, miközben a napi rutin nincs több, mint 40-50 km. Persze a másik véglet sem ajánlott, amikor csak az árcédulát nézve az árat helyezzük a hatótáv elé. Az elektromos autóknak van egy olyan tulajdonságuk, amelyik teljesen szokatlan lehet egy hagyományos után.

A műszaki paramétereik sokkal gyorsabban inflálódnak, mint a benzines/dízel társaiknak.

Hiszen lássuk be, amikor megveszünk egy 1.5 TSI OCTAVIA-t, az eladáskor sokkal kevésbé számít 3-4 év múlva, hogy a jelenlegi 150 lóerő helyett akkor mondjuk már 170 lőerővel szerepel a kínálatban. Viszont elég csak visszanéznünk 3-4 évre az elektromos autó „történelemben”, és láthatjuk hogyan sokszorozódott meg a hatótávjuk. A ma kínált minimum volt régebben sokszor a maximum. Ezért célszerű ma a hatótáv kínálat közepéről választani. Tehát az első elektromos autó „extra” amire figyeljünk, az akkumulátor. Az ENYAQ iV 60 Percfect esetében ez bruttó 62, nettó 58 kWh kapacitású akkumulátort és 413 km-es hatótávot jelent.

Töltés

És ha az akkumulátor ennyire központi szereplő, nézzük meg rögtön a hozzá kapcsolódó egyik legfontosabb paramétert, hogy milyen gyorsan tudjuk tölteni. Ma is van a piacon olyan modell, amelyhez a gyorstöltési lehetőséget (és csatlakozót – a CCS-t) felár ellenében kínálják. Ezt semmiképpen ne hagyjuk le a listáról, pont az előzőekben részletezett okokból. A többség viszont, ahogyan az ENYAQ iV is, szériában kínálja ezt. Az azonban nagyon változó, hogy ez a gyorstöltő valójában milyen gyorsan képes tölteni az akkupakkot. Az ENYAQ iV 60 Perfect szériában kínálja a 120 kW-os gyorstöltési lehetőséget, amivel kb. 35 perc alatt tudjuk 5-ről 80%-ra feltölteni DC töltőn. Tehát a második az elektromos autó extrák közül, amiből a lehető legnagyobb teljesítményűt válasszuk, az a DC töltés.

Amit lehet fűtsünk külön

Manapság már a hagyományos autókban is az egyik legnépszerűbb extra az ülés- és a kormányfűtés. Persze ott leginkább kényelmi extrának számít. Nos, ez az elektromos autóknál annál sokkal több. Hiszen a hagyományos autóknál azért nem gond a fűtés, mert a motor hulladékhőjét használjuk arra, hogy melegben utazzunk. Egy elektromos autónál azonban a 90% fölötti hatékonyság miatt ilyesmi nincs. Ezért a fűtéshez is „üzemanyagot”, vagyis áramot kell használnunk. Ugyanahhoz a hő- és komfortérzet kialakításához pedig nagyságrendekkel több energia kell, ha csak az utastér levegőjét fűtjük ahhoz képest, amikor a meleget közvetlenül juttatjuk testrészeinkhez. Az erre fordított áram pedig az autónk hatótávját rövidíti meg. Télen a fogyasztást csak a fűtés képes önmagában akár 30-40%-kal megdobni. A harmadik az elektromos autó extrák közül, amit ne hagyjunk ki: a fűthető ülések, a kormány és az első szélvédő. (Az ENYAQ iV 60 Perfect a kormány- és ülésfűtést szériában, a szélvédőfűtést felár ellenében kínálja.)

Mivel fűtűnk, nem mindegy mivel fűtünk

Egy újabb olyan dolog, amivel nem találkozhattál eddig a hagyományos autókban. Ez nem más, mint a hőszivattyú. Mint az imént említettük, a villanyautóknál nincs felesleges hő, amit fűtésre használhatunk. Így marad a jó öreg hajszárítós módszer, amikor egy fűtőszálat hevítünk, és ventilátorral juttatjuk a keletkező hőt az utastérbe. Előnye, hogy egyszerű, olcsó cserébe nem túl hatékony. Ennél sokkal hatékonyabb, viszont drágább megoldás a hőszivattyú. A működésére most nem térnénk ki. Tekints rá úgy, mint anno kb. 15 évvel ezelőtt a klímára. Akkor sok új autóban még nem volt széria, mire aztán eladásra kínálták őket használtan 4-5 év múlva, már alig kellettek valakinek. Tehát a negyedik kötelező elektromos autó extra a hőszivattyú.  

Vonóhorog

Ma még inkább kuriózum, mintsem általános, hogy egy elektromos autó képes vontatni. De erre is igaz, hogy ami ma még ritkaság, az néhány év múlva elvárás lesz. Ám míg a hagyományos autóknál az új szabályozás miatt érdemes megrendelni a gyári vonóhorgot (itt írtunk róla, hogy miért), addig az elektromos autóknál más oka is van. A legtöbb korszerű elektromos autónál az akkumulátorcsomag az autó alján van. Te szeretnéd, ha utólag annak az alkatrésznek a környékén fúrnának-faragnának, ami az autó értékének 40-50%-t képviseli? Arról nem is beszélve, hogy a gyári előkészítés nem csupán a felszerelési pontok előkészítésére vonatkozik, hanem ahogyan a hagyományos autóknál is, ilyenkor módosított, erősebb fékeket is kapnak az autók. Az ENYAQ iV 60 Perfect képes vontatni, és az előkészítést felár ellenében megrendelhetjük hozzá.

És egy extra, amit nem ajánlunk

A mai autóknál az utastér méreténél csak a kerekek méretei nőnek jobban. Manapság nem ritka, hogy 21 colos kerekkel találkozunk családi autókon. Ennek első sorban formatervezési okai vannak, hiszen egy nagyobb kerék sokkal jobban néz ki optikailag egy autón. Van azonban egy rendkívül negatív hatása az elektromos autóknál a hatalmas kerekeknek: csökkentik a hatótávot. Egy-két collal nagyobb kerék képes 30-40 kilométerrel is csökkenteni adott kapacitásnál a hatótávot. És a kerékcsere vagy váltás (pl. téli gumik) költségéről még nem is szóltunk. Az ENYAQ iV 60 Perfect ebben a középutat képviseli, hiszen 19 colos könnyűfém kerekeket kínál szériában. Tehát az egyetlen elektromos autó extra, amit nem ajánlunk plusz pénzért, az a nagyobb kerékméret.

Szerinted kihagytunk valamit? Mondd el nekünk kommentben!

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!