fbpx

Pay to Park: fizess az autóddal a parkolásért

Fizetős zóna vagy sem? Hol a parkolóóra? Van nálam apró? Mindjárt lejár, sietnem kell. Minek dobtam be annyi pénzt, mikor már végeztem is! Ismerős? Akkor a Pay to Park neked való.

A Škoda a vezetők mindennapjait többek között az új Pay to Park szolgáltatással könnyíti meg. Ez a szolgáltaltás, amely már idehaza is elindult, a városi parkolást gyerekjátékká teszi. Leparkolsz az autóddal, keressel egy parkolóórát és aprót, fizetsz majd visszasétálsz a kocsidhoz a parkolójeggyel. Ez ma is elég gyakori módja a parkolásnak a városokban. Ha az idő lejárta előtt távozol, nem kapsz visszatérítést. Ha pedig tovább kell maradnod, nincs más választásod, mint visszamenni az automatához, és fizetni a további percekért vagy órákért. A legjobb esetben a vezetőnek egy mobilalkalmazást kell szemmel tartania a találkozója alatt. A Škoda azonban még ennél is tovább ment. A Pay to Park szolgáltatással a fizető parkolással kapcsolatod gondok hamarosan a múlté lesznek, legalábbis a Škoda tulajdonosok számára. További jó hír, hogy a szolgáltatás idehaza is elindult.

Sok ország, egy alkalmazás

Hogyan működik? Parkol le autóddal – ami természetesen valamilyen Škoda Connect képes Škoda modell kell, hogy legyen -, és indítsd el a Pay to Parkot az infotainment rendszeren vagy a MyŠkoda alkalmazáson belül a „Navigálás” menüpontot, majd Pay to Park csempét, amely egy térképet jelenít meg. (A szolgáltatáshoz szükséges néhány lépéses regisztrációt is itt tudod elintézni.) Ez a térkép megmutatja az aktuális helyzeted és a közeli parkolási zónákat. Megerősíted a parkolási zónát, amelyben tartózkodsz, és kiválasztod a kívánt parkolási időszakot. Egy megerősítés, és már indulhatsz is.

Tizenöt perccel az előre fizetett időszak lejárta előtt értesítést kapsz a MyŠkoda alkalmazásból a mobiltelefonodon, hogy az előre fizetett időszak hamarosan lejár, és lehetőséged van annak távoli meghosszabbítására. Ha viszont korábban távozol, akkor a parkolást befejezheted, és csak azért az időért fizetsz, amíg autód ténylegesen ott volt – ez az egyik egyedülálló funkció, amelyet ez a szolgáltatás kínál.

A Pay to Park lehetővé teszi, hogy számos európai országban közvetlenül az autó infotainment rendszeréből kezeld a parkolást. „Az egyik legfontosabb előnye, hogy az alkalmazás számos ország számos városára vonatkozóan nyújt összevont információkat – így leveszi a válladról azt a terhet, hogy külön keresgélj parkolási módokat, applikációkat, amelyekben külön-külön regisztrálni kell, és persze mindegyikhez bankkártya adatokat is kell rendelned. Itt minden egységes és közvetlenül az autóban és a MyŠkoda mobilalkalmazásban is elérhető” – mondja Tomáš Dražil, az innováció mögött álló ember.

A kísérleti szakasz Svájcban zajlott, utána pedig a szolgáltatás Ausztriában, Belgiumban, Dániában, Finnországban, Németországban, Norvégiában és Finnországban is elérhetővé vált. Ezekhez csatlakozott most további nyolc ország: Franciaország, Magyarország, Izland, Olaszország, Hollandia, Szlovénia, Spanyolország és Svédország, és a Škoda 2023 folyamán további európai piacokon is bevezetheti a szolgáltatást. A tervek szerint több mint tízezer európai városban kínálják majd ezt a fizetési módot.

Erős partner

A Pay to Park szolgáltatás az okostelefonon található MyŠkoda alkalmazáson keresztül, valamint a jelenlegi Amundsen és Columbus infotainment rendszereken keresztül működik. Az alkalmazás már elérhető a Fabia, Kamiq, Scala, Octavia, Karoq, Superb és Kodiaq modellcsaládokban. A cseh autógyártó jelenleg azon dolgozik, hogy az Enyaq iV modellhez is elérhetővé tegye. Aktív Škoda Connect fiókra és az autóhoz való távoli hozzáférés aktiválására van még szükséged.

Miután a MyŠkoda applikációban megadod a fizetési adatokat és aktiválod a szolgáltatást, az infotainment rendszerben is azonnal használható, és a sofőr láthatja, hogy mely parkolóhelyekért fizethet online. A parkolóhelyre érkezés után az alkalmazás segítségével kiválasztható – és szükség esetén meghosszabbítható – a parkolási időszak. A fizetés a parkolás befejezése után történik.

„Ami kulcsfontosságú volt, hogy megbízható külső partnert válasszunk a szolgáltatáshoz, aki a lehető legtöbb városban és országban biztosítja a szükséges adatokat és lefedettséget” – mondja Dražil. Csapata a Parkopediával lépett partnerségre, amely szerződéseket kötött a helyi parkolási szolgáltatókkal, és összesíti az összes adatot, beleértve a kisebb szolgáltatókét is. Ez a legnagyobb parkolási adatszolgáltató Európában.

Római vakáció? Pay to Park.

A Parkopedia közreműködésének köszönhetően a Pay to Park fel tudja mérni a különböző városok eltérő parkolási körülményeit. „Mikor kell fizetni, mennyit és mire terjed ki a fizetés? Míg az egyik városban kijelölhetnek olyan területeket, ahol csak a lakosok parkolhatnak, addig egy másik városban ez nem feltétlenül érvényes. És persze van, ahol bizonyos autótípusok számára korlátozhatják a belvárosba való behajtást” – sorolja Dražil a helyi eltéréseket.

„Ha például Berlinben járunk, akkor egy papírlapot kell az autó ablaka mögé tenni, hogy digitális parkolási szolgáltatást veszünk igénybe. A németországi ügyfelek már hozzászoktak ehhez, de sok külföldinek fogalma sem lenne róla. Ezért van alkalmazáson belüli értesítésünk, amely tájékoztatja a felhasználókat az ilyen jellegű különbségekről. Figyelembe kell vennünk az elektromos autókra vonatkozó eltérő szabályokat is.”

A Pay to Park biztosan nem az utolsó fejezet az intelligens parkolási szolgáltatások terén. Tomáš Dražilnak merész tervei vannak. „Dolgozunk a prediktív parkoláson. Szeretnénk a meglévő informatikai infrastruktúrát felhasználni arra, hogy az autó tanácsot adjon a vezetőjének, hogy egy adott helyen és egy adott időpontban milyen valószínűséggel talál parkolóhelyet. Változnak az idők. Mi pedig eltökéltük, hogy velük együtt változunk.”

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!