Pay to Park: fizess az autóddal a parkolásért
Fizetős zóna vagy sem? Hol a parkolóóra? Van nálam apró? Mindjárt lejár, sietnem kell. Minek dobtam be annyi pénzt, mikor már végeztem is! Ismerős? Akkor a Pay to Park neked való.
A Škoda a vezetők mindennapjait többek között az új Pay to Park szolgáltatással könnyíti meg. Ez a szolgáltaltás, amely már idehaza is elindult, a városi parkolást gyerekjátékká teszi. Leparkolsz az autóddal, keressel egy parkolóórát és aprót, fizetsz majd visszasétálsz a kocsidhoz a parkolójeggyel. Ez ma is elég gyakori módja a parkolásnak a városokban. Ha az idő lejárta előtt távozol, nem kapsz visszatérítést. Ha pedig tovább kell maradnod, nincs más választásod, mint visszamenni az automatához, és fizetni a további percekért vagy órákért. A legjobb esetben a vezetőnek egy mobilalkalmazást kell szemmel tartania a találkozója alatt. A Škoda azonban még ennél is tovább ment. A Pay to Park szolgáltatással a fizető parkolással kapcsolatod gondok hamarosan a múlté lesznek, legalábbis a Škoda tulajdonosok számára. További jó hír, hogy a szolgáltatás idehaza is elindult.
Sok ország, egy alkalmazás
Hogyan működik? Parkol le autóddal – ami természetesen valamilyen Škoda Connect képes Škoda modell kell, hogy legyen -, és indítsd el a Pay to Parkot az infotainment rendszeren vagy a MyŠkoda alkalmazáson belül a „Navigálás” menüpontot, majd Pay to Park csempét, amely egy térképet jelenít meg. (A szolgáltatáshoz szükséges néhány lépéses regisztrációt is itt tudod elintézni.) Ez a térkép megmutatja az aktuális helyzeted és a közeli parkolási zónákat. Megerősíted a parkolási zónát, amelyben tartózkodsz, és kiválasztod a kívánt parkolási időszakot. Egy megerősítés, és már indulhatsz is.
Tizenöt perccel az előre fizetett időszak lejárta előtt értesítést kapsz a MyŠkoda alkalmazásból a mobiltelefonodon, hogy az előre fizetett időszak hamarosan lejár, és lehetőséged van annak távoli meghosszabbítására. Ha viszont korábban távozol, akkor a parkolást befejezheted, és csak azért az időért fizetsz, amíg autód ténylegesen ott volt – ez az egyik egyedülálló funkció, amelyet ez a szolgáltatás kínál.
A Pay to Park lehetővé teszi, hogy számos európai országban közvetlenül az autó infotainment rendszeréből kezeld a parkolást. „Az egyik legfontosabb előnye, hogy az alkalmazás számos ország számos városára vonatkozóan nyújt összevont információkat – így leveszi a válladról azt a terhet, hogy külön keresgélj parkolási módokat, applikációkat, amelyekben külön-külön regisztrálni kell, és persze mindegyikhez bankkártya adatokat is kell rendelned. Itt minden egységes és közvetlenül az autóban és a MyŠkoda mobilalkalmazásban is elérhető” – mondja Tomáš Dražil, az innováció mögött álló ember.
A kísérleti szakasz Svájcban zajlott, utána pedig a szolgáltatás Ausztriában, Belgiumban, Dániában, Finnországban, Németországban, Norvégiában és Finnországban is elérhetővé vált. Ezekhez csatlakozott most további nyolc ország: Franciaország, Magyarország, Izland, Olaszország, Hollandia, Szlovénia, Spanyolország és Svédország, és a Škoda 2023 folyamán további európai piacokon is bevezetheti a szolgáltatást. A tervek szerint több mint tízezer európai városban kínálják majd ezt a fizetési módot.
Erős partner
A Pay to Park szolgáltatás az okostelefonon található MyŠkoda alkalmazáson keresztül, valamint a jelenlegi Amundsen és Columbus infotainment rendszereken keresztül működik. Az alkalmazás már elérhető a Fabia, Kamiq, Scala, Octavia, Karoq, Superb és Kodiaq modellcsaládokban. A cseh autógyártó jelenleg azon dolgozik, hogy az Enyaq iV modellhez is elérhetővé tegye. Aktív Škoda Connect fiókra és az autóhoz való távoli hozzáférés aktiválására van még szükséged.
Miután a MyŠkoda applikációban megadod a fizetési adatokat és aktiválod a szolgáltatást, az infotainment rendszerben is azonnal használható, és a sofőr láthatja, hogy mely parkolóhelyekért fizethet online. A parkolóhelyre érkezés után az alkalmazás segítségével kiválasztható – és szükség esetén meghosszabbítható – a parkolási időszak. A fizetés a parkolás befejezése után történik.
„Ami kulcsfontosságú volt, hogy megbízható külső partnert válasszunk a szolgáltatáshoz, aki a lehető legtöbb városban és országban biztosítja a szükséges adatokat és lefedettséget” – mondja Dražil. Csapata a Parkopediával lépett partnerségre, amely szerződéseket kötött a helyi parkolási szolgáltatókkal, és összesíti az összes adatot, beleértve a kisebb szolgáltatókét is. Ez a legnagyobb parkolási adatszolgáltató Európában.
Római vakáció? Pay to Park.
A Parkopedia közreműködésének köszönhetően a Pay to Park fel tudja mérni a különböző városok eltérő parkolási körülményeit. „Mikor kell fizetni, mennyit és mire terjed ki a fizetés? Míg az egyik városban kijelölhetnek olyan területeket, ahol csak a lakosok parkolhatnak, addig egy másik városban ez nem feltétlenül érvényes. És persze van, ahol bizonyos autótípusok számára korlátozhatják a belvárosba való behajtást” – sorolja Dražil a helyi eltéréseket.
„Ha például Berlinben járunk, akkor egy papírlapot kell az autó ablaka mögé tenni, hogy digitális parkolási szolgáltatást veszünk igénybe. A németországi ügyfelek már hozzászoktak ehhez, de sok külföldinek fogalma sem lenne róla. Ezért van alkalmazáson belüli értesítésünk, amely tájékoztatja a felhasználókat az ilyen jellegű különbségekről. Figyelembe kell vennünk az elektromos autókra vonatkozó eltérő szabályokat is.”
A Pay to Park biztosan nem az utolsó fejezet az intelligens parkolási szolgáltatások terén. Tomáš Dražilnak merész tervei vannak. „Dolgozunk a prediktív parkoláson. Szeretnénk a meglévő informatikai infrastruktúrát felhasználni arra, hogy az autó tanácsot adjon a vezetőjének, hogy egy adott helyen és egy adott időpontban milyen valószínűséggel talál parkolóhelyet. Változnak az idők. Mi pedig eltökéltük, hogy velük együtt változunk.”