A Škoda Superb második generációja
A Škoda Superb második generációja volt az első, amely kombi változatban is elérhető volt. Sokoldalúságának és eleganciájának köszönhetően óriási siker lett belőle. Ráadásként a szedán egy váratlan technikai újdonságot is bemutatott.
„A második generáció nagyon különleges volt és először készült el a kombi változat is, ami szerintem nagyon jól sikerült. A limuzin tervezését többek között a TwinDoor csomagtér-ajtó egyedi megoldása tette különlegessé, ami a Superb II-t egyszerre tette szedánná és liftbackké. Az utastér különleges formavilága még tovább emelte a modell presztízsét,” mondja Peter Olah, a Škoda jelenlegi belsőépítészeti vezetője. Peter már a Škodánál dolgozott, amikor az autót fejlesztették, és néhány eredeti (bár végül meg nem valósított) belső koncepciót is kidolgozott.
A második generációról alkotott véleményét gyakorlatilag minden jelenlegi kollégája osztja a Škoda Design osztályán. Ide tartozik a második generáció külsejének tervezője, Zdeněk Cibulka is. „A feladatunk egy nagy autó építése volt az egy számmal kisebb PQ35-ös platformon – ez önmagában is kihívás volt. Ugyanakkor azt akartam, hogy a második generáció különlegesebb és eredetibb legyen. Munkám abból az elképzelésből indult ki, hogy az autónak hűnek kell lennie Škoda örökségéhez, de ugyanakkor ki kell tűnnie a teljes modellválasztékból és a versenytársak közül is,” emlékezik vissza Cibulka.
Egy másik újdonság az előzőekben említett TwinDoor csomagtérajtó kettős nyitása volt. Egy gombnyomással csak a fedél nyílt fel, mint egy hagyományos szedánnál, de egy másik gombbal fel lehetett nyitni az egész hátsó részt a hátsó ablakkal együtt, így a Superb gyakorlatilag liftbackké vált. „Ez a megoldás nem csupán a hátsó oszlopok tervezését, de az egész hátsó rész kialakítását is befolyásolta. A kettős működésű csomagtérajtó kialakítását is meg kellett terveznem, és hosszú ideig töprengtünk, hogy hová kerüljön a rendszámtábla,” emlékszik vissza Cibulka. Végül a hátsó lökhárítóba került, ami meglehetősen szokatlan megoldás volt akkoriban. „De vizuálisan sokat segített a Superbnek,” mondja Cibulka. Ráadásul ez a megoldás a gyártást is egyszerűbbé tette.
A kombinál nem kellett ilyen extra részletekkel foglalkozni. „Karl Neuholdot – aki ma a Škoda modellek külső dizájnjáért felel – bízták meg a kombi modell előkészítésével. A formatervet az én limuzin terveim alapján készítette el. A két modell megegyezett a B-oszlopig, a utána eltérő volt a formaterv. Karl Neuhold mellett az akkori vezetőtervező, Jens Manske is aktívan részt vett a kombi fejlesztésében, és azt kell mondanom, hogy nagyszerű munkát végeztek,” dicséri Cibulka a kombi karosszéria-változatot. „Azt mondanám, hogy a második Superb új korszakot nyitott a valóban gyönyörű Škoda kombi modellek számára,” mondja Peter Olah a tervezésről.
Új hangsúly
A különleges tervezésen túl a második generáció számos más innovációval is gazdagodhatott a technológiai fejlődésének köszönhetően. „Például a Škoda nagyobb hangsúlyt kezdett fektetni a keréktárcsák tervezésére, és a fényszóró technológia változása is lehetővé tette számunkra, hogy még többet játszhassunk a formai részletekkel,” emlékezik vissza Petr Nevřela, aki a fényszórók tervezésére specializálódott a márkánál, és a második generációs Superb frissítésén is dolgozott. „A facelift lámpái és egyéb részletei már Jozef Kabaň főtervező vízióján alapultak. A kihívás az volt, hogy vizuálisan megnöveljük az autót, és ebben segített, hogy a frissítés során már jobban támaszkodhattunk a LED technológiára is. Az első generációnál a könnyűfémkerekek és a lámpák formájának megváltoztatására volt egyedül lehetőségünk, míg a második generáció esetében már sokkal több részlettel játszhattunk,” mondja Nevřela.
A kombi változat ugyan igazán sokoldalúvá tette a Superb második generációját, de az értékesítés szempontjából még mindig a szedán volt a fontosabb. „Míg a kombi változat hozzáadott értéket képviselt, a szedán volt a Superb család szíve, és a kombi mindig csak egy kiegészítő modell volt, noha sokoldalú használhatóságával és praktikumával a mai napig nagyon népszerű,” mondja Petr Novák, a Škoda márkakommunikációért felelős menedzsere.
A kombi változat megjelenésével a Superb család népszerűsége tovább nőtt, és új rajongókat szerzett a márkának. „A Superb a Škoda zászlóshajója, és azt mondanám, hogy a kombi változat bevezetése a második generációval növelte a márka kedveltségét és az emberek elkötelezettségét a Škoda iránt. A Superb kombi még ma is az egyik legnépszerűbb Škoda modell,” mondja Novák.
Jön a negyedik generációs Superb
A Superb Combi a kiváló teljesítmény mellett az innovációval is összekapcsolható. Az első generáció óta a Škoda Superb folyamatosan fejlődik, és minden új generációval egyre több innovációt és technológiát vezet be. Az új generációk mindig újabb és újabb kihívásokkal járnak, és a tervezőknek mindig újabb és jobb megoldásokat kell találniuk, ami nem volt másként a Superb negyedik generációjánál sem, ami november másodikán mutatkozik majd be, és ismét lesz belőle szedán és combi kivitel is.