fbpx

A Škoda Superb második generációja

A Škoda Superb második generációja volt az első, amely kombi változatban is elérhető volt. Sokoldalúságának és eleganciájának köszönhetően óriási siker lett belőle. Ráadásként a szedán egy váratlan technikai újdonságot is bemutatott.

„A második generáció nagyon különleges volt és először készült el a kombi változat is, ami szerintem nagyon jól sikerült. A limuzin tervezését többek között a TwinDoor csomagtér-ajtó egyedi megoldása tette különlegessé, ami a Superb II-t egyszerre tette szedánná és liftbackké. Az utastér különleges formavilága még tovább emelte a modell presztízsét,” mondja Peter Olah, a Škoda jelenlegi belsőépítészeti vezetője. Peter már a Škodánál dolgozott, amikor az autót fejlesztették, és néhány eredeti (bár végül meg nem valósított) belső koncepciót is kidolgozott.

A második generációról alkotott véleményét gyakorlatilag minden jelenlegi kollégája osztja a Škoda Design osztályán. Ide tartozik a második generáció külsejének tervezője, Zdeněk Cibulka is. „A feladatunk egy nagy autó építése volt az egy számmal kisebb PQ35-ös platformon – ez önmagában is kihívás volt. Ugyanakkor azt akartam, hogy a második generáció különlegesebb és eredetibb legyen. Munkám abból az elképzelésből indult ki, hogy az autónak hűnek kell lennie Škoda örökségéhez, de ugyanakkor ki kell tűnnie a teljes modellválasztékból és a versenytársak közül is,” emlékezik vissza Cibulka.

Egy másik újdonság az előzőekben említett TwinDoor csomagtérajtó kettős nyitása volt. Egy gombnyomással csak a fedél nyílt fel, mint egy hagyományos szedánnál, de egy másik gombbal fel lehetett nyitni az egész hátsó részt a hátsó ablakkal együtt, így a Superb gyakorlatilag liftbackké vált. „Ez a megoldás nem csupán a hátsó oszlopok tervezését, de az egész hátsó rész kialakítását is befolyásolta. A kettős működésű csomagtérajtó kialakítását is meg kellett terveznem, és hosszú ideig töprengtünk, hogy hová kerüljön a rendszámtábla,” emlékszik vissza Cibulka. Végül a hátsó lökhárítóba került, ami meglehetősen szokatlan megoldás volt akkoriban. „De vizuálisan sokat segített a Superbnek,” mondja Cibulka. Ráadásul ez a megoldás a gyártást is egyszerűbbé tette.

A kombinál nem kellett ilyen extra részletekkel foglalkozni. „Karl Neuholdot – aki ma a Škoda modellek külső dizájnjáért felel – bízták meg a kombi modell előkészítésével. A formatervet az én limuzin terveim alapján készítette el. A két modell megegyezett a B-oszlopig, a utána eltérő volt a formaterv. Karl Neuhold mellett az akkori vezetőtervező, Jens Manske is aktívan részt vett a kombi fejlesztésében, és azt kell mondanom, hogy nagyszerű munkát végeztek,” dicséri Cibulka a kombi karosszéria-változatot. „Azt mondanám, hogy a második Superb új korszakot nyitott a valóban gyönyörű Škoda kombi modellek számára,” mondja Peter Olah a tervezésről.

Új hangsúly

A különleges tervezésen túl a második generáció számos más innovációval is gazdagodhatott a technológiai fejlődésének köszönhetően. „Például a Škoda nagyobb hangsúlyt kezdett fektetni a keréktárcsák tervezésére, és a fényszóró technológia változása is lehetővé tette számunkra, hogy még többet játszhassunk a formai részletekkel,” emlékezik vissza Petr Nevřela, aki a fényszórók tervezésére specializálódott a márkánál, és a második generációs Superb frissítésén is dolgozott. „A facelift lámpái és egyéb részletei már Jozef Kabaň főtervező vízióján alapultak. A kihívás az volt, hogy vizuálisan megnöveljük az autót, és ebben segített, hogy a frissítés során már jobban támaszkodhattunk a LED technológiára is. Az első generációnál a könnyűfémkerekek és a lámpák formájának megváltoztatására volt egyedül lehetőségünk, míg a második generáció esetében már sokkal több részlettel játszhattunk,” mondja Nevřela.

A kombi változat ugyan igazán sokoldalúvá tette a Superb második generációját, de az értékesítés szempontjából még mindig a szedán volt a fontosabb. „Míg a kombi változat hozzáadott értéket képviselt, a szedán volt a Superb család szíve, és a kombi mindig csak egy kiegészítő modell volt, noha sokoldalú használhatóságával és praktikumával a mai napig nagyon népszerű,” mondja Petr Novák, a Škoda márkakommunikációért felelős menedzsere.

A kombi változat megjelenésével a Superb család népszerűsége tovább nőtt, és új rajongókat szerzett a márkának. „A Superb a Škoda zászlóshajója, és azt mondanám, hogy a kombi változat bevezetése a második generációval növelte a márka kedveltségét és az emberek elkötelezettségét a Škoda iránt. A Superb kombi még ma is az egyik legnépszerűbb Škoda modell,” mondja Novák.

Jön a negyedik generációs Superb

A Superb Combi a kiváló teljesítmény mellett az innovációval is összekapcsolható. Az első generáció óta a Škoda Superb folyamatosan fejlődik, és minden új generációval egyre több innovációt és technológiát vezet be. Az új generációk mindig újabb és újabb kihívásokkal járnak, és a tervezőknek mindig újabb és jobb megoldásokat kell találniuk, ami nem volt másként a Superb negyedik generációjánál sem, ami november másodikán mutatkozik majd be, és ismét lesz belőle szedán és combi kivitel is.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!