fbpx

A harmadik generációs Superb a tervezők szemével

A harmadik generációs Škoda Superb 2015-ben jelent meg, és ma is rendkívül vonzó a formája. Időtálló kristály-dizájnjának köszönhetően a harmadik Superb még ma is frissnek hat.

A harmadik generáció Jozef Kabaň, a Škoda akkori vezető tervezőjének kitörölhetetlen kézjegye, aki a kristály-dizájn megálmodója volt. Az autó alakját már a 2014-es Vision C tanulmányban sejtetni lehetett, amelyből kiderült, hogy a Superb egy karakteres autó lesz: kidolgozottabb, pengeéles vonalakkal és maximális odafigyeléssel a részletekre – ahogyan az egy zászlóshajóhoz illik.

Az én fejemben a harmadik generációs Superb egyenlő Jozef Kabaňnal. Természetesen kihívást jelentett, de váratlanul szórakoztató is volt. És úgy gondolom, hogy ez még ma is pozitívan tükröződik az autón – az eredmény még mindig nagyszerűen néz ki,” emlékszik vissza Kateřina Vránová, a „Color and Trim” részleg vezetője, aki az autók utasterében felhasznált anyagokkal és azok színsémájával foglalkozik

Jiří Hadaščok, aki jelenleg az autóvállalat külső dizájn koordinátora, megerősíti, hogy ez nehéz feladat volt. „A dizájnfejlesztés során több modellt készítettek, mint általában, öt vagy hat tervező dolgozott összesen négy agyagmodellen. Jozef Kabaň olyan autót akart létrehozni, amely minden részletében kifinomul,” mondja Hadaščok.

Az ördög a részletekben van

És ezekből a finom részletekből rengeteg van. Hadaščok például az autó motorháztetejét említi, amelynek széle vizuálisan csatlakozik a tipikusan Škodás tornádó vonalhoz az autó oldalán. Ezáltal ez a perem is az autó formáját emeli ki. „Ez technikai kihívást is jelentett, mert speciális zsanért kellett használni, és a motorháztető formájának a préseli technológiának is meg kellett feleljen különösen, hogy ilyen éles szélek határolják,” mondja Hadaščok. A harmadik generációs Superbhez választható keréktárcsák tovább erősítik a szemlélőben a részletekre való odafigyelést. „Amellett, hogy szépek, a funkciójukat is tökéletesen ellátják,” mondja Hadaščok.

A harmadik generációs Superb kristály-dizájnjának lelke azonban mégis a fényszóró és a hátsó lámpa. Petr Nevřela a lámpatestek szakértőjeként dolgozott a modellen. „Minden tekintetben a precizitásra törekedtünk. Az LED-technológia ismét segített nekünk, de még mindig rá kellett szorítanunk a beszállítókat, hogy megfeleljenek az elvárásainknak. Például a hátsó lámpák C-alakú fényei mindössze 2,5 milliméter szélesek a végükön, így ez a precízió nagy kihívást jelentett,” mondja Nevřela.

Elöl a nappali menetfényeknek mindössze négy milliméter széles peremük van a hűtőrács mellett, ami ma is egyedülálló méret. Ma már persze nem kérdés, hogy a végeredmény megérte a fáradozást. „Általában az autók fényszórói, keréktárcsái, majd a belső tér – különösen a vezérlők és az infotainment rendszer szempontjából – öregszik meg a leggyorsabban. De nem ebben az esetben. Igzából a harmadik generációs Superb könnyen gyártásban maradhatna még további nyolc évig, csak egy kis frissítés kellene hozzá. Ez egy olyan autó, amit a mai napig mindig szívesen nézek meg az utcán,” mondja Peter Olah, a Škoda belsődizájn osztályának vezetője.

De egyébként a Škoda tervezői szerint nem igazán vannak problémás részletek az utastérben. „Az anyagkoncepció nagyon jól sikerült. Hátul optikailag letisztult a belső tér, és amikor beülünk az autóba, valóban a luxus érzése fogad” – mondja Olah az autó belsejéről. „Tágas, a megjelenés a lehető legtisztultabb, minden ergonómiailag jól megtervezett. Az anyagok és a színek tökéletesen illeszkednek a különböző felszereltségi lehetőségekhez” – teszi hozzá Vránová. Rengeteg hely van, a Superb harmadik generációja hatalmas csomagtartóval rendelkezik mind a Combi kombi, mind a ferdehátú változatban.

A tervezők az utastér kialakításában is igyekeztek a plaszticitás érzetét kelteni. „Célunk az volt, hogy a műszerfal karcsú, elegáns és időtlen érzetet keltsen. Ezt úgy értük el, hogy a műszerfal különböző részeit rétegeztük, a felső részt inkább a szélvédő felé, míg a középső részt inkább az utasok felé mozdítottuk el” – magyarázza Miroslav Jaskmanicki, aki a belső kialakításon dolgozott. Miroslav szerint a belső tér minőségét a felhasználók szemében a puha anyagok intenzív használata növelte azokon a területeken, amelyeket az ügyfél naponta megérint.

Autó minden alkalomra

Az előző generációhoz hasonlóan a harmadik Škoda Superb is egy sokoldalúan használható autó. Időtlen és szép, és a tervezők egyetértenek abban, hogy ebből a szempontból a szürke olyan árnyalatai állnak neki a legjobban, mint a Business Grey vagy a Steel Grey. A Superb azonban nagyon is markáns tud lenni, éles vonalvezetésével és összességében karcsú, de egyben meglehetősen dinamikus koncepciójával a nagyon különleges Dragon Skin fényezésben is remekül mutat.

A sokoldalúságot tovább növeli, hogy a luxus Laurin & Klement változat mellett a harmadik Superb kapható vadabb Scout vagy SportLine verzióban is. A technikai oldalon pedig jó, hogy a hagyományos benzin- vagy dízelváltozatok mellett választható a 2019-es modellfrissítés részeként bevezetett plug-in hibrid is.

Jön a negyedik generációs Superb

„A harmadik generációs Superb egy olyan autó, amelyet még ma is jó megpillantani az utakon. Van egy bizonyos státusza. Gyönyörű és dinamikus autó, amelyet öröm vezetni, és pozitív érzelmeket vált ki” – mondja Jiří Hadaščok. „Egészséges önbizalma van, és valóban időtálló. Meglepő, hogy milyen frissnek érezzük a dizájnját még akkor is, ha már régóta vezetjük” – teszi hozzá mosolyogva Petr Nevřela.

Hogy milyen lesz a Superb negyedik generációja? Nos, ezt hamarosan megtudjuk, hiszen az új változat november másodikán mutatkozik majd be, és ismét lesz belőle szedán és combi kivitel is.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!