fbpx

10 dolog amit nem biztos, hogy tudtál a Škodáról.

Miért Škoda a Škoda? Ki adta a hangját Laurának? Melyik a legdrágább Škoda modell? 10 dolog amit nem biztos, hogy tudtál a Škodáról.

1. Honnan ered a Škoda név?

A Škoda autógyárat Václav Laurin és Václav Klement indította útjára. Persze kezdetben nem így hívták a gyárat, hiszen az alapítók eredetileg Laurin & Klement márkanév alatt kezdtek el kerékpárokat gyártani 1895-ben. Négy évvel később már a motorkerékpárok világába is beléptek gyártóként, tehát 10 évig kétkerekűeket gyártottak, mielőtt 1905-ben bemutatták első autójukat. Az áttörő sikert ez hozta meg, és első autójuk népszerűsége vezetett ahhoz, hogy a vállalat 1907-ben részvénytársasággá alakult át.

Az első világháború alatt a vállalat részt vett a háborúhoz szükséges eszközök gyártásában. A háború befejeztével a vállalat továbbfejlesztette termékpalettáját, és teherautók és repülőgépmotorok gyártásában kezdett. A márka 1925-ben érkezett történetének egyik legfontosabb mérföldkövéhez, amikor egyesült az Emil Škoda iparmágnásról elnevezett Škoda gépipari óriással. Az egyesülést követően a Laurin & Klement márka fokozatosan eltűnt, helyét a Škoda név és logó vette át a vállalat új autómodelljein.

Érdekesség, hogy a Škoda név ekkor még csak az autók kereskedelmi neve volt (a Škoda Plzeň termékek kivételével). Hiszen magát a gyárat 1946-ban Autógyár, Nemzeti Vállalatra (Automobilové Závody Národní Podnik, rövidítve AZNP) változtatták, és ezt a nevet 1989-ig meg is tartották. A privatizációval kapcsolatban új névként Škoda Automobilová a.s. alakult ki. Mivel az autógyár globális terjeszkedésben kezdett, ezért nyelvi okok miatt 1998-ban a mai Škoda Auto névre módosították.

2. Mi az a kis kalap az S betűn?

Š – Ez a betű ilyen formában nem létezik a magyar ABC-ben. Ez egy sajátos karaktere a cseh nyelvnek, és a betű tetjén lévő kis jel neve hacsek. A kiejtésében jut szerephez, az ilyen S betűt a cseh nyelvben lágyítva ejtik, hasonló hangzással, mint a magyar nyelvben szereplő S betűt.

3. Van olyan Škoda modell, amiben elférnek heten?

Még szép, hogy van, hiszen a Kodiaq harmadik üléssorával együtt akár hét utas is könnyedén elfér. A hétüléses SUV a Škoda legnagyobb autója, de ez nem akadályozza meg abban, hogy ne csak nagy, hanem rendkívül elegáns is legyen. Hamarosan itthon is rendelhető lesz a modell második generációja, ötféle benzin- és dízelmotorral, köztük egy plug-in hibriddel. Ha kicsit távolabb tekintünk, akkor a VISION 7S koncepcióautót kell megemlíteni, hiszen úgy tűnik ez lesz a második 7 személyes modellje a Škodának, teljesen elektromos változatban.

4. Melyik Škoda modellből gyártották a legtöbbet?

Talán nem meglepő, hogy az Octavia a Škoda legsikeresebb modellje a gyártott és eladott járművek számát tekintve: négy generáció (1996, 2004, 2012 és 2019) alatt 7,2 millió darabot gyártottak belőle 2023 végéig, és a gyártás a mai napig is folytatódik. Ami viszont talán meglepő lehet, hogy a második legnagyobb darabszámban értékesített modell a 105/120-as sorozat több, mint kétmillió autóval.

5. Miért kötődik ennyire a Škoda a kerékpársporthoz?

A Škoda kerékpározáshoz való kötődésének egyik oka a vállalat korai történetében keresendő, hiszen a céget 1895-ben kerékpárgyárként alapították. A Škoda a Tour de France (2004 óta a Tour hivatalos főszponzora), a Vuelta a España és számos profi kerékpáros csapat partnere. 2015 óta a Škoda szponzorálja a Tour de France zöld trikóját is, és a cseh autógyártó tervezői minden évben egy kristálytrófeát is készítetenek a világ legnagyobb kerékpárversenyének győztesének. Ezen felül a Škoda szponzorálja a WeLoveCycling kezdeményezést, amelynek célja, hogy a kerékpárosokat világszerte motiválja és támogassa. A kezdeményezés másik aspektusa a társadalmi felelősségvállalás, így a kerékpárosok és az autósok közötti kapcsolat javítása is nagyon fontos a Škoda számára.

6. Melyik a leggyorsabb Škoda?

Minden idők leggyorsabb Škodája egy speciálisan átalakított Octavia volt. A brit importőr 2011-ben a Utah állambeli Bonneville sós síkságán mutatta be az Octavia felturbózott változatát, amely mintegy 550 lóerővel rendelkezett. Ez a jármű elérte a 325 km/órás sebességet, és ezzel a cseh autógyártó történetének leggyorsabb szárnyas nyíllat viselő autója lett. A csapat később további 40 km/h-val növelte ezt a rekordot.

Az RS-modell alapján készült rendkívüli Octavia még fékező ejtőernyővel is fel volt szerelve. Motorja az Octavia RS-ből származó  2.0TFSI, de egy új Garett turbófeltöltővel, intercoolerrel és más alkatrészekkel módosították. Ezeknek a finomításoknak köszönhetően 550 és 600 lóerő közötti teljesítményt és 450 Nm nyomatékot ad le. A felhasznált üzemanyag 120 oktánszámú benzin volt. Az eredeti cél a 200 mérföld/órás, azaz 322 km/órás sebesség elérése volt, de a hatodik próbálkozásra az Octavia elérte a 325 km/órás sebességet is. Ez azonban nem volt elég a csapatnak, és a következő kísérletnél 365 km/h-t értek el, amivel az Octavia lett a leggyorsabb kétliteres turbómotorral szerelt sorozatgyártású autó, és a cseh autógyártó leggyorsabb autója is.

7. Melyik Škoda játszik főszerepet egy filmben?

Ha elmélyedünk a Škoda történelmében, különösen a múzeumban néhány igazán egyedi és izgalmas alkotással is találkozhatunk. Az egyik ilyen gyöngyszem az eredeti Ferat, amely a Ferat a vámpír című filmben játszott főszerepet. Ez a jármű jellegzetes dizájnjával és tulajdonságaival megmutatta, hogy a Škoda szinte bármire képes. Például arra is, hogy olyan autókat készítsen, amelyek nemcsak funkcionálisak, hanem filmes ikonként is megállják a helyüket.

9. Ki adja Laura hangját?

A digitális asszisztens hangja mesterségesen generált. Laurának ugyanaz a hangja, bármilyen nyelven is szólaljon is meg.

10. Melyik a legdrágább Škoda modell?

Ez a Škoda Fabia RS Rally2 egy versenyautó, amely körülbelül tízszer annyiba kerül, mint egy hagyományos Fabia. Ez egy összkerékhajtású autó, 1.6 literes négyhengeres motorral, amely 291 lóerőt és 430 newtonméteres nyomatékot ad le. A motor a VW-konszern jól ismert 2.0 TSI motorján alapul, és erejét egy ötfokozatú szekvenciális sebességváltón keresztül továbbítja mindkét tengelyre. A Fabia RS Rally2 világszerte elérhető a versenycsapatok számára.

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!