fbpx

A megújult Škoda Octavia – 2024

Bemutatkozott a megújult Škoda Octavia, mi pedig összeszedtük a legfontosabb információkat róla.

Az Octavia a Škoda egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb modellje. Nem véletlenül szokták a gyáriak a márka szívének nevezni. Ha valami hír érkezik felőle az nem csak a márka iránt érdeklődnek emeli meg a pulzusát, hanem minden autót kedvelőnek is.

Egy modellfrissítés mindig kényes dolog még egy kevésbé népszerű modell esetében is, egy olyan volumen modellnél, mint az Octavia pedig egyenesen kötéltánc. Hiszen vannak, akik ilyenkor radikális változásokat szeretnének, mások pedig a kisebb ráncfelvarrásra szavaznak. És akkor a jó dolgokon ne változtass elvét nem is említettük, hiszen a negyedik generáció formaterve különösen jól sikerült. A ma bemutatkozott a frissítéssel a Škoda igyekszik mindenkinek megfelelni.

A megújult Škoda Octavia külseje

Egy középidős frissítés során általában csak a viszonylag olcsón módosítható elemekhez szoktak hozzányúlni, régen ezért sem voltak drámai változások ilyenkor. Ma viszont egy-egy modell elején és hátulján már akkora a műanyag alkatrészek aránya, hogy akár teljesen új orrészt is képesek költségtakarékosan az autókra varázsolni a dizájnerek. A múltban erre is láttunk példát, de most szerencsére nem érkeztek drámai módosítások.

Azért mondjuk, hogy szerencsére, mert a negyedik generációs Škoda Octavia formaterve annyira jól sikerült, hogy semmi szükség nem volt a drasztikus módosításre. A modell mégis újnak hat. A lökhárítók sokkal sportosabb kialakítást kaptak, és a fényszórók világításképlete is átalakult. A nappali menetfény szolgáltató LED csíkok a fényszórók aljáról azok felső részébe költöztek, és a belső csík immár összefolyik a hűtőmaszkot keretező szegéllyel. A fényszórók belsejében is történtek változások. A LED Matrix fényszórók új formát kaptak és okosabbak lettek, immár 36 önálló szegmens található bennük – ez 12-vel több, mint korábban. Újdonság még, hogy a ködlámpa funkcióját is átvette az új lámpatest. Emellett megjelent a Škoda új dizájneleme is, amely az új Kodiaq-Superb párosban mutatkozott be a Crystallinium. Erről itt írtunk részletesen. A hátsó részen is van változás, új a lökhárítók formája és a hátsó lámpatestek belső rajzolata.

Még több tér a digitális világnak

Az utastérben is kézelfogható változások érkeztek. Még nagyobb lett az újrahasznosított anyagok aránya a kárpitokban és a műanyag alkatrészekben. A megújult Škoda Octavia is átvette a többi modellnél már bevezetett és az Enyaq-ban bemutatkozott szisztémát, mely szerint ezentúl nem felszereltségi szintek között választhatunk, hanem belső hangulatok között.

A műszerfalon a legnagyobb – értsd szó szerint – a változás a digitális kijelzőké. A vezető előtti digitális műszeregység mérete 10 colra változott, míg az Infotainment központi kijelzője 13 colos lett (alapban 10 colos). Mindkettőn az új arculathoz illeszkedő a megjelenés, de ami ennél is fontosabb, hogy a mögöttük dolgozó szoftveren is hatalmas változásokat hajtottak végre, és később érkezik a ChatGPT alapú „Laura” digitálás asszisztens is. Újdonság még, hogy a PhoneBox is megújult, gyorsabban tölti fel az arra alkalmas telefonokat, amit azért is tud megtenni, mert aktívan hűti is azokat.

Biztonság

A megújult Škoda Octavia a biztonság területén is előrelépett, bár eddig az is élvonalban tartozott. Az asszisztens rendszerek mindegyike a legújabb generációt képviseli, és olyan új szolgáltatások is megjelentek, mint az Itelligent Park Assist, vagy a Remote Parking. Előbbi teljesen önállóan képes ki- és beállni párhuzamos és merőleges parkolóhelyekről, utóbbi segítségével pedig a telefonunkról kívülről irányíthatjuk autónkat, ha például túl szűk helyről kell ki, vagy beállnunk. Mindkét funkció feltétele a DSG váltó, és utóbbi később érkezik majd. 

Még erősebb Octavia RS

A frissített Octavia hajtáslánc-kínálata egy 1.5 TSI benzinmotorral és egy 2.0 TDI dízelmotorral indul, mindkettő 85 kW (115 LE) teljesítménnyel és 6 sebességes kézi váltóval. A 110 kW (150 LE) teljesítményű 1.5 TSI változathoz hasonlóan a belépőszintű benzinmotor is választható mild-hibrid technológiával és DSG-vel. A fékezéskor visszanyert energiát egy 48 voltos lítium-ion akkumulátor tárolja, egy vízhűtéses 48 voltos szíjhajtású indítógenerátor segítségével. Ez egy villanymotorral támogatja a belsőégésű motort, vagy lehetővé teszi, hogy az Octavia teljesen kikapcsolt motorral haladjon. Ha kevesebb teljesítményre van szükség, mindkét 1.5 TSI motor az ACT+ aktív hengerleállítással két hengert le tud kapcsolni, így csökkentve az üzemanyag-fogyasztást. A turbófeltöltő változó turbinageometriával és kiváló termikus hatásfokkal rendelkezik.

Mindkét 2.0 TSI motor 350 bar nyomású üzemanyagot fecskendez be, és változó szelepvezérlésselrendelkezik. A 150 kW (204 LE) teljesítményű, szériafelszereltségként összkerékhajtású változat a Budack-ciklusban, megnövelt, 12,2:1 sűrítési aránnyal működik, és 10 kW-al (14 LE) erősebb elődjénél. Az Octavia RS benzinmotorja  195 kW (265 LE) teljesítményű – ez 15 kW-tal (20 LE) több, mint korábban.

A frissítéssel egyszerre mutatkozott be az Octavia minden modellvariánsa, így a limuzin, a Combi a Sportline és az RS kivitel is. A gyártás júniusban indulhat meg, viszont a modellt hamarosan idehaza is meg lehet majd rendelni, a megfelelő modell kiválasztását pedig egy úgynevezett visualiser is segíti, amelyet ide kattintva lehet elérni.  

Előző

Következő

Hozzászólás írása

Pin It on Pinterest

Tetszett?

Oszd meg másokkal is!